pühapäev, 17. detsember 2017
Tõbi
Labels:
Tervis
laupäev, 16. detsember 2017
Inimene kui aineliste ja vaimsete väärtuste looja

looma : luua : loon 'tekitama, tekkimise v olemasolu põhjuseks olema'
◊ lojus, loode, loodus, loom, loomus, loonus-, lõim
● liivi lūodõ 'ehitada; luua, midagi looma hakata'
vadja luvva 'luua, rajada; (kangast, sukka jne) luua, (kudumist) alustada; uudismaad teha; kuhja luua v teha; (sõnnikut vankrile koormasse) tõsta; võrke v noota vette lasta; (praamiga, parvega jne) üle vedada'
soome luoda 'luua; tekitada, sünnitada, kujundada; kühveldada, rookida; käärida, üles luua'
isuri loovva 'visata, loopida; võrke vette lasta; (kangast) luua; enneaegselt poegida'
Aunuse karjala luvva 'heinakuhja teha; (kangast) luua; visata, loopida, heita'
lüüdi luoda '(kangast) luua; kuhja teha; (sõnnikut koormasse) tõsta'
vepsa loda '(kangast) luua; uudismaad teha; kuhja teha'
Lule saami låkŋōt, lågŋit 'tõsta', låkŋånit 'tõusta, õhku tõusta'
ersa ľijems '(kangast) looma; (viisku) alustama'
mokša ľijəms '(kangast) looma; (viisku) alustama'
mari loŋaš 'tuulama; (pead) raputama; kiikuma, õõtsuma; kiigutama, kõigutama, väristama'
Läänemeresoome-mari või läänemeresoome-volga
Ja täna on sünniaastapäev päris mitmel loojal - olgu selleks siis heliteos, raamat, kohvik, sõna. Tegelikult suisa huvitav.
reede, 15. detsember 2017
Seitse mõõka ema südamesse

Mure, hool ja vaev, mis iga jumala päev korraks ennast piinale kergitab.
Ja ma mõtlen alati, mis pigistus võib olla selle teismelise lapse ema südames, kui ta peab istuma ümarlaual, kuulama noomitust oma lapse suunas või seisma silmitsi kõige hullemate tõikadega - tema lapsest on saanud teismeline ilgur.
Kas see laps mõistab kunagi, millist valu ta emale tekitas?
/lugu pole seotud isiklike teismelistega/
/lugu pole seotud isiklike teismelistega/
Labels:
Emadus,
Kasvatamine
neljapäev, 14. detsember 2017
Ka see piir on seljatatud
No nii.. mõnikord on mõned naljad naljakad oma situatsiooni absurdsuse poolest.
Vahel on mõnes mõttes muigele ajavad naljad, mis on olemuselt koprofiilsed.
Nüüd siis jõudis see kätte avalikku ruumi, sest oma üllatuseks plinkisid mul reklaamiribal kaks mängu:
Tõesti? Tõesti? Tõepoolest? Tõesõna? Tõega? Tõsi? Tõsijutt? Ausõna? Päris kindlasti? Ausalt te ei usu - ausalt?! Jumala eest!!!!
Me kurdame pidevalt, et meie lapsed pole enam kasvatatud, aga kui me paiskame selliseid mänge ringlusesse (ma ei viitsi mängude kasvatuslikku külge süüvida, sest mu meelest seda pole - kõlab umbes sama hästi, kui "Kuidas viia läbi lõbusat enesetappu" või "Miljon võimalust parafiiliate seaduslikuks väljendamiseks"), siis kuhu me jõuame?
Ja kasutan üsna teadlikult 'meie' vormi....
Labels:
Haridus,
Ühiskondlik,
Üldkultuuriline
kolmapäev, 13. detsember 2017
Luutsinapäevaks
Lucia nimi tuleneb ladinakeelsest sõnast lux, mis tähendab „valgus”. Piltlikult öelduna tähendab nimi Lucia „valgusekandjat” või ka „päevavalgel sündinut”. Oma „valgusekandja” rolli täitis märterneitsi Lucia eelkõige sellega, et temast sai kristlane, hiljem pimedate ning silmahaiguste käes kannatavate inimeste kaitsepühak. Lucia kultus oli keskajal laialt levinud.
Lucia sündis 3. sajandil. Ta kasvas üles rikkas Sitsiilia peres. Pärast seda, kui talle ilmutas end Sitsiilia märter Agatha, otsustas tüdruk end pühendada kristlusele ja neitsilikule elule. Legendi järgi olevat Lucia oma silmad välja torganud ja saatnud need kandikul ühele oma austajatest, kellele tema silmade ilu oli lummavalt mõjunud. Tüdruku vankumatu usk rabas austajat niivõrd, et ta astus ka ise ristiusku. Lucia sai aga silmanägemise palvetamise ajal imekombel tagasi.
Oma varanduse jagas Lucia vaestele ning keeldus abiellumast. Solvunud peigmees andis oma pruudi Rooma võimudele üles ja kaebas, et Lucia on kristlane. Karistuseks saadeti tüdruk lõbumajja. Sinna tuli ta tirida härgadega, kuna Lucia keeldus kategooriliselt ise käimast. Ime läbi jäi ta bordellis puhtaks ja puutumatuks. Seejärel püüti Luciat põletada, kuid leegid ei hakanud talle külge. Ka keev õli ei teinud neiule viga. Lõpuks kisti tal hambad suust, lõigati ära rinnad (nagu Pühal Agathalgi) ja mõõgaga torgati läbi tema kõri. Püha Lucia suri imperaator Diocletianuse ajal märtrina Sürakuusas aastal 304.
Püha Lucia atribuutideks on silmad varre otsas või kandikul, härg, mõõk või pistoda (viide)
Hmm.. ja mind paneb pisut mõtlema Rapuntsli muinasjutt (see Grimmide oma, mitte ameerikalik umpa-luumpandus) - see pimedaks jäämise motiiv. Tõsiküll,muiasjutus olid printsi pisarad need, mis talle nägemise tagasi tõid....
Eestlastel on igasuguseid kombeid luutsinapäevaga olnud, aga silmatorkavalt oli (taas) ketrus- ja kudumiskeeld. Vanad naiseestlased vist tõesti ei kannatanud vokki ja kudumist, et pea igasugusel pühal oli see lisaklausliks juures....
teisipäev, 12. detsember 2017
Sotsiaaleetika
Sotsiaaleetika on praktilise eetika haru, mis rakendab eetikat sotsiaalset laadi küsimuste lahkamiseks. See tähendab, et problemaatilisi sotsiaalseid tingimusi uuritakse eetilisest aspektist, analüüsitakse võimalikke tegevusi ning püütakse leida lahendusi.
Sotsiaaleetikat käsitletakse erinevalt. Üks lähenemine eristab inimeste kui indiviidide moraalset toimimist ja inimühenduste tegevust. Selle suuna esindajad keskenduvad sotsiaalsete institutsioonide – rahvuste, korporatsioonide, valitsuste – tegevuse uurimisele eetilisest vaatenurgast. Teine lähenemine põhineb veendumusel, et kogu eetika on sotsiaalne, kuna eetika toimib ainult sotsiaalses võrgustikus. Ilma sotsiaalsuseta poleks ka eetikat. Sellest lähtuvalt uuritakse, kuidas sotsiaalne keskkond kujundab inimese moraali, ning vastupidi, kuidas individuaalsed moraalsed valikud mõjutavad sotsiaalset konteksti. (https://www.eetika.ee/et/188652)
See on terminipõhine selgitus. Termini tagusust me ei tea.
Mõiste tõi kasutusele Alexander Konstantin von Oettingen, Liivimaa päritolu Eesti usuteadlane. Enese jaoks on usukäsitlus alati pisut konksuga teema - tõden inimeste tarvidust omada usku millessegi või kellessegi, aga oluliseks oma elus seda ei pea.
Von Oettingen viljeles sotsiaaleetikat päris
omanäoliselt, rajades 1888 hooldekodu töötute käsitööliste jaoks. Miks just käsitöölised?
Iseenesest üks huvitav ajalooline seik, mida tasuks lähemalt uurida.
Kibuvitsal on üks tegelane, Lilo Naatus, kes peab minema Vanade Vaimutegelaste Puhkekodusse. Sealne asutis koondab küll õige kummalise pildi nendest, kes majas varjul, kas taoline oli ka see käsitööliste hooldekodu?
Kuid olgu, mis on, 190- sünniaastapäev von Oettingenil on ning vahel tasub mineviku pisut tolmustel lehtedel sõrmetsi joosta - et lihtsalt mõelda, kes ja kus ja millal ja miks mida ja kuidas teinud või olnud on.
esmaspäev, 11. detsember 2017
TBC
/.../"Ahaa, või doktor Koch*?"
Kardinas pirises eksinud herilane./.../ Tom ei vastanud midagi, tõusis, astus akna alla ja hakkas herilast päästma./.../
"Tommi, Tommi, mis sa seal ometi jälle teed?" kiljatas Velda./.../
"Nõelravi, doktor Koch," ütles Tom ja laskis herilase aknast välja./.../
"Tommi...kas uks on ikka lukus....?"/.../
"Lu-lukus, doktor Koch" (Kallas 1990: 22)
Aga naljata - see päris dr. Koch, saksa arstiteadlane, üks mikrobioloogia rajajaid, Nobeli auhinna laureaat, postuleerija ning suure meditsiinilise läbimurde tegija tähistab täna 174. sünniaastapäeva.
Küll on hea, et on olnud inimesi, kes tegelikkuses ka midagi olulist on teinud. Nagu päriselt olulist. Mitte neid, kes jõulude paiku aitavad head teha, suhtelise turundusassistendi neljanda nõustajana "tööd rabavad" või alalõpmata räägivad tervislikest eluviisidest. Või müüvad õhku, energia kanalite avamisi ning annavad soovitusi positiivseks mõtlemiseks.
Kus olen kirjanduses lugenud tuberkuloosist?
Thomas Mann "Võlumägi"; Fjodor Dostojevski "Kuritöö ja karistus" ning "Idioot"; Alexandre Dumas noorem "Kameeliadaam"; Paul Kuusberg "Vabaduse puiestee"; A.H.Tammsaare "Tõde ja õigus I ja II"; Salme Ekbaum "Varjude maja"
Ning see nimekiri, mis kuulsaid TBC haigeid kajastab, on kaunis pikk...
_____________________________________
*Üliõpilane ja graafik Toomas Randmaa, kes on "Niguliste" üks neljast peategelasest, on enne Enet suhtes röntgenoloogina töötava Veldaga, kes kannab just sobivat nime.
pühapäev, 10. detsember 2017
Inimõigus(ed)
Inimesel on õigus elule.
See on vist kõige esimene.
See on vist kõige esimene.
Seejärel peaksid olema kodaniku- ja poliitilised õigused, mis tulenevad Jean-Jacques Rousseau ja John Locke'i loomuõiguslikust filosoofiast.
Teisena järgnevad majanduslikud, sotsiaalsed ja kultuurialased õigused, mis saavutasid tunnustuse kahekümnendal sajandil koos hüveoluriigi levikuga.

Isiklikult meeldib see õigus enim.
Eestis on inimõigused tagatud põhiseadusega, samuti on Eesti liitunud mitme inimõiguste alase konventsiooniga. Ning perioodiliselt võiks (taas)tutvuda ka põhiseadusega.
Kuid õiguste juures ei maksa kunagi unehtada inimõigustega kaasuvat kohustuste poolt.
Tihti oskame ennast määrata, aga et selle määramise käiguga kaasub sisemine, moraalne sund midagi (õigesti) teha, kipume sealjuures unustama. Või pole see nii?
Kuid õiguste juures ei maksa kunagi unehtada inimõigustega kaasuvat kohustuste poolt.
Tihti oskame ennast määrata, aga et selle määramise käiguga kaasub sisemine, moraalne sund midagi (õigesti) teha, kipume sealjuures unustama. Või pole see nii?
Labels:
Teaduslik,
Ühiskondlik
laupäev, 9. detsember 2017
Kiirus, tempo, hoog, vaart, vunk, rutt, aju, iil
Kiirus üldisemas mõttes tähendab muutumiskiirust – suurust, mis näitab ajaühikus toimuvat muutust – näiteks keemilise reaktsiooni kiirus.
Kitsamas mõttes mõeldakse kiiruse all liikumiskiirust – füüsikalist suurust, mis näitab, kui palju muutub liikuva keha asukoht ruumis ajaühiku jooksul.
*sa pead
*sa võid
*sa oskad
*sa suudad
*sa tahad
*sa saad
*sulle näib
*sulle tundub
*sulle paistab
Tommy (Mauritz) Hellsten, soome teoloog, terapeut, koolitaja ja kirjanik on öelnud:
"Tähtsam on protsess, mitte lõpptulemus. Kui mõistad, et protsess on kõige tähtsam, märkad, et
oledki kohal. Siis ei ole enam kiire. Kuhu enam kiirustada, kui oled juba seal, kuhu jõuda tahtsid?"
Mida siis teha? Olla osaline kiirustavas protsessis? Kiirustada osalisena protsessi?
Või võtta aeg maha ja jälgida protsessi kiirust?
Labels:
Filosoofilist,
Mõtisklused
reede, 8. detsember 2017
Kes või mis?
EKSS selgitab elu järgmiselt:
1. (üleüldse:) see, mis eristab elusorganisme surnud organismidest v. anorgaanilisest ainest (näit. võime kasvada, paljuneda jne.).
2. inimese, looma ja taime füsioloogiline seisund sünnist surmani.
Lisaks annab internet vasteks elule ka selliseid selgitusi - elu (ladina vita, vanakreeka βίος) on ainevahetuslike rakulise ehitusega süsteemide aktiivsus.
Elu võib tähendada nii teatud protsesse kui neist hõlmatud organismide kogumit (rakkudest elustiku ja biosfäärini).
Elu, eluslooduse uurimisega tegeleb bioloogia. Bioloogia ja botaanika on omavahel hästi tihedalt seotud.
Eluslooduse jagatakse kolmeks domeeniks: bakterid, arhed ja eukarüoodid. Eukarüootide domeen jaotatakse neljaks riigiks: taimed, loomad, seened ja protistid. Botaanika tegeleb neist ühe – taimede uurimisega. Varem (ja paljudes ülikoolides ning käsiraamatutes ka praegu) on botaanika alla kuulunud ka seente, vetikate ja samblike uurimine.
Botaanika peamisteks harudeks on taimesüstemaatika, taimeanatoomia (taimemorfoloogia), taimefüsioloogia, taimeökoloogia, paleobotaanika.
Puu on seletuse põhjal pikaealine kõrgema tüvega puittaim, taim on aga kasvupinnale kinnitunud isetoituv organism, mille kõrgematel vormidel on juur, vars ja lehed.
Mis on küsisõna, mida seostatakse tihti mitteelusate objektide ja nähtustega - vähemalt nii õpetatakse esiemsest klassist alates - mis see on?
Kes on aga küsisõna, mida kasutatakse elusate organismide puhul - kes see on?
Eelnevast lähtuvalt - tõlgenduse järgi tasuks arvata, et puud/põõsad/taimed/seened/vetikad on elusorganismid. Miks me küsime siis nende kohta jätkuvalt mis puu see on?
neljapäev, 7. detsember 2017
Traalimise õpetused
Info ja teabe omamine on üsna suur võimalus valitseda v. käsutada kedagi, otsustada millegi üle. Selle asja nimi on võim.
Info aga jõuab inimeseni erinevaid kanaleid pidi: meedia vahendusel, arhiivide vahendusel, keelepeksuna, teabe läbi kammimisel etc.
Üldjoontes on tänapäevane elu tehtud üsna lihtsaks, sest nutiseadmelik pöidla lisalüli on ju vägagi konkreetne abiisik (moodsa maailma sooneutraalus!!!) .
Perioodiliselt aga käituvad täiskasvanud inimesed (rääkimata siis nutiajastatud laste otskohtlusest) nagu kibutäis leili. Kõige lihtsamate asjadega ei saada hakkama ja seda just infootsingu maailmas.
Siit ka kergjuhend internetimaailmas toime tulemiseks:
*Lülita arvuti sisse ja kontrolli interneti olemasolu
*Nüüd leia avanenud leheküljel järgmine pilt (võib olla pisut erinev)



*Näed küsimust ja vastust? Kliki sellele kõige esimesele lingile
*Leidsid palju infot?
Sa said sellega hakkama!!
Ja edaspidi talita enam-vähem samamoodi, sest tegelikult on internetis PALJU igasuguseid lehekülgi, millel kolades (loe: lugedes ja lehti lapates) kogud enda jaoks huvitavat materjali. ISE
Labels:
Eluline,
Haridus,
Teaduslik,
Ühiskondlik,
Üldkultuuriline
kolmapäev, 6. detsember 2017
Aliise, Lõhmus Aliise - 99
Mitmetel päevadel ja sissekannetes selleaastases blogis olen ma kõnelenud ühest ja teisest suurest inimesest, ajalooliselt ja avalikult oluliselt persoonist, kuid kahtlemata ei ole võimalik kõrvale heita enese veresidemeid. Näiteks oma emaema, kelle surmast möödus sellel suvel 15 aastat ja kes võinuks täna tähistada 99. sünnpäeva.
Järgmisel aastal on vanaemal täpselt 100 - nagu üldse Eestil tervenisti.
Aga ütlen ausalt, tead Aliise - ja jumal seda teab, kes , kus ja miks sind Lindaks hakkas hüüdma - kõik sinu mälestused, teadmised, kogemused, mõtted, tegevused - need oleksid väärinud täiesti omaette peatükki maailma ajaloos.

Sinu vennad, kes sõjas hukkusid; sinu õde, kelle lapse sa sisuliselt üles kasvatasid; sinu mees, kelle sa matsid ja sinu poeg, keda veel vanuigi silmaveeta meenutada ei saanud (mul tõmbub praegu südame ümbert krampi, kui sinu ja Miili-mamma kaotustele mõtlen); sinu laulud ja sinu nobe samm töötades - sa tegid muuseas meile kõikidele silmad ette ning ma saan nüüd aru küll, mida sa mõtlesid, kui kõnelsid 'aega pole raisata ja päevaga tuleb sammu pidada'.
Kudada sa ei armastanud, vahel sa vist tikkisid, aga raske maatööga pisut kõveraks tõmbunud sõrmed ei võimaldanud ju sellist peenemat viisi tegevusi läbi viia.
Aga see-eest olid sa imetabane kokk: sinu kartulipuder ja pekikaste silma; pärmipannkoogid ja omahapendatud kapsad; moosid ja kurgid, praeliha ja mõned korrad sai mekkida pärisahju vormikooki (ma pole eales midagi nii maitsvat saanud); omlett ning köögiviljasupp - no keele viisid alla. Lihtsad road, aga milline maitse...

Kui sind metsavennad kimbutasid, kuna sattusid rabas neile liiga lähedale; kui sa põlluservast oma rüppe purunematud miinid korjasid; kui sa oma kuueaastase tütre saanitekiga katsid ja läksid 24. märtsi öösel ümberkaudseid metsatalusid hoiatama, sest küüditamine pidi tulema.
Kuidas sa värske lesena lohutasid äsja sakslaste käest vabaks antud ja murtud südamega maale tulnud mehe täditütre kaasat, kes otsustas jääda ja ühes soetasite mu ema...
Need pimedad ajad sügisel ja talvel seal põlislaante vahel, maa keskel, loomade keskel, aedade ja põõsaste keskel.
Vanaema - olgu sul seal siis lahe - oma kõikide laste ja õdede-vendade, vanemate ja abikaasadega. Sa olid oluline, sa oled oluline...
Labels:
Meie perekond,
SUUR tegija
teisipäev, 5. detsember 2017
Pinnas
Pinnas on maakoore pindmise kihi moodustavad setendid ja kivimid koos neile moodustunud mulla ja kultuurkihiga. Pinnasest rääkides peetakse sageli silmas selle viljakandvust, viljeldavust, seetõttu mõeldakse pinnase all üldkeeles tavaliselt mulda.
Põldu vaadates ei mõtle, aga kõik need aleteod, künnid ja külvid, madinad ja vihmad, lumed ja loomad - kõik see aeg, mil pinnas on olemas olnud ja mil inimene mõistis viljaseemet mistahes moel tema põue heita ning oma söögivara rikastada...
Ega asjata öelda, et narri põldu üks kord ja põld narrib sind 9 korda vastu.
Rahvusvahelisel pinansepäeval on kindlasti hea korraks sellele mõelda...
Labels:
Eluline
esmaspäev, 4. detsember 2017
"Mittetundmine on lõplik"...
RAINER (René) MARIA RILKE – austria luuletaja, sündinud 4.12.1875 Prahas, surnud 29.12.1926 Muzot' lossis Šveitsis.
Tegu oli tõelise keskeurooplasega, kes valdas niii saksa, tšehhi, vene, prantsuse, itaalia kui taani keelt; lisaks emakeelele kirjutas ka tšehhi, vene ja prantsuse keeles, ja tõlkis kõigist eelmainit keeltest.

(https://www.eki.ee/ninniku/index2.php?f=r&n=8&t=183)
Muuseas sai Renést Rainer, kuna Lou Andreas-Salomé, vene päritolu saksa intellektuaal, kirjanik ja psühhoanalüütik, kellega noorel poeedil oli kirglik ja võrdlemisi hukatuslik suhe, hakkas teda selliselt hüüdma.
pühapäev, 3. detsember 2017
Ennust
Lapsepõlves juhtusin ma mitmeid kordi nägema Jüri Järvetiga peaosas "Metskaptenit" ning ettekujutus Eesti ühest tuntud meremehest sündis just järvetilikuks.
Suur oli aga üllatus, kui Kihnul käisin ja avastasin muuseumist sootumaks teistsuguse pildi. Ma polnud kunagi mõelnud, et Enn Uuetoa Kihnu Jõnnina on hoopis teistsugune - suur, lohmakas,
vastupidine Järveti alati kuidagi learilikule olemusele...
Aga Uiõda Jõnn, kes ei suutnud Paldiski merekoolis õppida kauem kui kolm päeva, "sest ta ei saanud sealt juurde midagi, mida ta juba varem , pole teadnud", oli praktik, kõik kogemued omandas ta töö käigus ja seetõttu poleks ta kunagi tohtinud kapteniks saada, aga seda ta ikkagi oli.
Kuid miks Jõnn oli metskapten?
Metskapteniks nimetati kaptenipaberiteta, merd tundvaid kapteneid, tänapäeval oleks see mõeldamatu, et laevajuht tunneb küll logiraamatut ja oskab orienteeruda kompassiga, kuid sekstant jääb tundmata....
Ning lahkus ta nagu meremehele kohane - laevas..
Kuid jah, Eesti mereajalukku on ta jälje surunud ja jutt eestlastest kui meremeestest on alati olnud märkimisväärne.
Täna on ta 169. sünniaastapäev...
Labels:
Ajaloolist,
Sünnipäev(ad),
Üldkultuuriline
laupäev, 2. detsember 2017
Kohtingute salapale
Vanamoelisena kõlades - tänapäevane kohtamistava on tegelikult pisut veider.
Kusjuures mulle on korduvalt öeldud, et peaksin üheks oma järgmiseks kirjutiseks ette võtma kogetu deitimisilmas.
Sest tõesti - alates dogiproovijast ning lõpetades räägin-tunnis-kaks-sõna-siis-ma-olen-diip-diip-diip, kõnelemata sinnajuurde tantsust 'ma
unustasin vist oma rahakoti teise taskusse'; loogiline, et ma tahan voodisse jõuda ja kas ma ei oleks nõus olema tema psühhiaatriakliinikus kinni istuva naise asemele 3-aastase tütre emaks, noh viiksid ja tooksid ja kantseldaksid...

Omapärasena eristuvad 300-kilogrammine roosikimbuga veiniärimees, kelle kõnnikõmin kõlas kaugele ja kes lõpuks ärijutte rääkima jäigi; laomees L***i Lasnamäelt, kes kapuutsi peast ei võtnud ja kurtis, et kõik on kallis; nutisõltlane (loe pornosõltlane); mees, kes tahtis kohe minna SM mängudega hullama; 150 cm-pikkune 'olen kõva mees ja sa pole üldse mingi naine' suhtumisega progeja; mees kes kandis siniseid sokke pruunide sandaalidega; mees, kes väitis ennast vabaks, aga tegelikult oli kohe-kohe isaks saamas; mees kelle hobiks olid autod ja kes nendest ainult rääkiski etc, etc, etc
Veider on aga see, et luuletaja (muuseumiöö 👍), sepa (esimese kohtingu parim esitus Russalka rannas👏) või patoloogiga (nt kabaree ja kasiino 👌) olid kõik kohtingud lahedad, spontaansed või ettekavatsetud - vahet polnud
Ja muidugi on olnud selliseid, kes on mõõdukad kõiges ning jäänud meeldiva meenutusena mõtteisse - itmehed; tohtrid; taksistid.
Miks üldse sellest kõnelesin? Gümnasistid uurisid pick up line kohta ja ausalt - kas kellelgi töötavad sellised magedad laused:
"Mul oleks päästerõngast vaja, sest ma uppusin su silmadesse"
"Kardan, et ma olen pime, sest mu silmad näevad ainult sinu tagumist poolt"
Ning kui siit veel lisa otsida, siis OMG!!!
reede, 1. detsember 2017
Harimatus on reaalne pimedus
"Pimedust tauni, see vaimu lööb risti"....
Esimene kirjandusteaduslik (vähemalt pseudoteaduslikult kirjanduslik) lähem kokkupuude oli mul lapsepõlves, kui sattusin nii kaheksa aastaselt lugema Zoja Vosskressenskaja romaani "Ema süda", mis rääkis ... oehh, Lenini emast, Lenini lapsepõlvest, tema kujunemisest selleks inimeseks, kellena maailm teda hiljem tundis.
Selles raamatus on rõhuasetus emal, Maria Uljanoval, kes sünnitas seitse last ja kellest kolm mattis oma eluajal. Emaduse seisukohalt on see huvitav ja mõttelaiendit omav kirjatükk.
Seal pajatab ka muuseas Lenini isast, Simbirski kubermangu koolide inspektorist, keda kurvastas, et toonastes koolides polnud üldse tüdrukuid ning oli pidanud lahinguid talumeestega, et nood oma tütardele kooliharidust võimaldaksid. Kujutan ette tema võitlusi ebatavaliselt kitsarinnaliste isikute õigele rajale pööramisel ja tolle teose paistel mõistan ma nt vaimuhariduse tähtsust üpris selgelt, sest puutun kokku inimestega, kes on tõepoolest harimatud ja pimedad.
Pole suurimat rumlust, kui elukogemustega inimese väljaöeldud tõed - ja need tõed on tõesti primitiivsed. Ning kasutan meelega mitmuslikku väljendit, kuigi tõde on üks neid termineid, mida saab olla ainult üks.
Poleks seda ausalt uskunud.
Ning paradoksaalsel kombel on vaimuhämarus teemaks sellel päeval, kui tähistatakse kunstivabadust (et rõhk oleks HIV ja AIDS-ga seotud teemadel)
neljapäev, 30. november 2017
Mitridaat, teriakk, besoaar, mandragorajuur
Kas pole tuttav olukord - lähed poodi ja tunned, et tahaksid midagi head. Samas ei kõneta ükski toit ega loodusand tundu sulle meelepärane.
Päästjaks võib osutuda miski,mida pole ammu proovinud või sootumaks unustatud retsept.

Mis toimus enne, kui apteegid tulid?
Mida tegid alkeemikud?
Missugused apteegid välja nägid?
Kellel oli õigus olla apteeker?
Mis pagana ravimeid kasutati? Neid, mis pealkirjas?
Nt mitridaat on 54 osas koosnev Pontose sõjaka ja andeka kuninga Mithridatese välja töötatud vastumürk.
Teriakk on mitmete koostisosadega täiendatud mitridaat, mis sisaldas nt rästikuliha. Tavainimesed niemtasid seda ravimit ka külakuradiks, seitsmekuradivastuseks ja üheksamehejõuks.
Besoaariga olid sellised lood - need arvati olevat Idamaades elavate, mürkmadudest toituvate gasellide kivistunud pisarad, kui loomad pärast järjekordset einet lähevad külma allikavette lesima ja seal nutavad.
Mandragorajuurt, aga ka alraunijuurt, mida sarnasuse tõttu inimfiguurile sageli ka võllamehkiseseks kutsuti, kasutati maagiliste võtetega tõbede ja sassis armuasjade korral.
Kamper, kadakamarjad, sennalehed, aaloe, pärnaõied, kummel etc - need on tavalised. Ma ei mäleta oma lapsepõlvest soovi saada arstiks või õeks, küll aga mäletan ühte suveepisoodi, kui ma apteeki mängisin ja see tundus põnev.
Ravimid on lahedad.
Da tales doses...(?)
Labels:
Minevikuhõnguline,
Tervis
kolmapäev, 29. november 2017
Edison aimas oma leiutise suurust?
Need, kes kõnnivad kõikjal kõrvaklapid kõrvas ja kuulavad muusikat, ei aima ilmselt üldse või vähemalt ei mõelnud sellele, et kunagi oli üks mees, kelle leiutis võimaldab muusikat salvestada ning helisid kuulata.
Thomas Alva Edison teatas selle „rääkiva masina“ leiutamisest 21. novembril 1877. Edisoni idee järgi oli fonograaf mõeldud kõne salvestamiseks ja taasesitamiseks, kuid peagi leiti, et see sobib ka muusika jaoks. Esimest korda demonstreeris ta seda avalikult 29. novembril 1877 ja patenteeris selle USA patendiametis 19. veebruaril 1878.
Ta oli nutikas mees jaigatahes suured tänud tema mõistusele, mis sedavõrd hästi mõistis - leiutamiseks on vaja hunnikut jama ja head kujutlusvõimet.
teisipäev, 28. november 2017
Sõre mõte, sõre tekst
Enamjaolt tunnen oma soo üle uhkust - kõik see naiselikkuse seadus ja ürgsaladus, mida me eneses kanname, naise mõju ja võim, tegevuse ulatus, võimalused etc.
Aga perioodiliselt saadab mind sügav blameeritus - kui kuulen, kuidas kaassoolised on käitunud või olnud.
Tutvusin ühe 26-aastase noormehega. Jutu käigus poetas ta midagi sellist, et hiljuti juhtus ta kuulama minu eakaaslaste vestelungi ning jäi mõtlema, miks enamik naisi nii rumalad tunduvad, kui nende teksti kõrvalt kuulata.
Kulm juuksepiiril? Enamik rumalaid? Kunagi ühe õppejõuga imestasime, et kus küll liiguvad need harukordselt primitiivse lauseehitusega ja pinnapealsed naised, kelle jaoks on nt Lädra tegija ning kes ei suuda nimetada kolme teatri nimegi Eestis. Selgus, et me lihtsalt ei trehva taoliste isikutega kokku, kuna kõnnime väga erinevates maailmades (tõsiküll, mina oma eelmises elus olen kohanud otskohtlust nii vanade kui noorte ning meeste ja naiste seas haridusest, tööst, erialast, nahavärvist ja usulisest kuuluvusest olenemata)
Aga seejärel otsustas mu 26-aastane meestuttav tsiteerida kuuldud teksti.... ja ausalt - ma ei tundnud neid naisi, aga see niit - see niit ei kannatanud kriitikat...
Palusin meestuttavat, et ta enam ei räägiks.
Aga tegelt ka - kui palju vaeva nõuab, et enda silmaringi pisutki avardada (kusjuures tihtipeale on need naised palju reisinud), võtta lisaks kollasele meediale ja "Panoraami" erile kätte ka mõni pisut vaimsem väljaanne, uurida pealiskaudsete moe-trenni-meigitippidele ka pisutki muid lehekülgi (kasvõi moeajalugu ennast)?
Käia šoplemise vahelduseks ka mõnest raamatupoest läbi, baarisistumiste kõrvale minna nt kord aastas KUMU-sse, mõni reedeõhtune pidu muundada nt teatriskäiguks.
Aga.... eile alanud uues keelekohvikus jõudsime huvitavale konsensusele - tegelikult on ikkagi igalühel meil oma õigus st õigus valida just selline elu, nagu me seda soovime.
Ka nendel naistel, kes oma silmnähtava sõredusega noort meest suutsid üllatada ning tahtmatult andsid mehele juurde tüki elukogemust.
Labels:
Eluline,
Mehed ja naised
esmaspäev, 27. november 2017
Mitu kraadi on?
Maksimum ja miinimum 27. november:
- Tallinna maksimumtemperatuur +10,0 °C (1870)
- Tallinna miinimumtemperatuur –16,1 °C (1925)
- Tartu maksimumtemperatuur +9,9 °C (1986)
- Tartu miinimumtemperatuur –17,0 °C (1902)
Aga kuidas on võimalik kindlalt väita, et need kraadid on just need kraadid?
Sest meie piirides on kasutuses celsiuse skaala.
Ja selle autoril, Anders Celsiusel on täna sünniaastapäev.
pühapäev, 26. november 2017
Kodanikul on kohustused
Juriidiliselt on kodanik teatud riigi elanikkonda kuuluv isik, kel on selle riigi põhiseaduses ettenähtud õigused ja kohustused.
õigustest olen teadlik, aga ka kohustustest.
Inimesena, maksumaksjana, emana, naisena, töötajana, tarbijana.
Omalaadselt laheda lähenemisega meenub mulle
kunagisest maailmakirjanduse loengust meeldejäänud luuletus keskaja linnaluuletaja François Villonilt.
Ilmakodanik, aukodanik, EV kodanik...
99 aastat tagasi antud kodakondsus:
- omandatakse sünniga;
- saadakse naturalisatsiooni korras;
- taastatakse isikule, kes on kaotanud Eesti kodakondsuse alaealisena;
- kaotatakse Eesti kodakondsusest vabastamise, selle äravõtmise või mõne muu riigi kodakondsuse vastuvõtmisega
Labels:
Eesti/eestlus,
Ühiskondlik
laupäev, 25. november 2017
Relatiivselt "Hiirelõksust"
Huvitav, kas Albertil käed värisesid, kui ta 102 aastat tagasi Königlich-Preußische Akademie der Wissenschaften teadlaste ringi ees oma relatiivsusteooriat tutvustas?
Kas 65 aasta eest istus 25. 11. Londoni West Endis St Martini teatrisaalis ka närvitsev autor, kui lavastus "Hiirelõks" esmaettekandes laudadele lasti ning on tänaseni kui kõige kauem etendus läbi aegade ka laval püsinud, minnes sisuliselt igal õhtul täissaalidele!!
Kuidas need kaks omavaheliselt seotud võiksid olla?

Teiseks - miks ka mitte 😉
Kas Albert oleks oma mõtlemisega mõne müsteeriumi lahti hammustanud?
Kas Agatha oleks osanud mõelda nii universaalselt?
Mõlemad väärivad igatahes 👏
Labels:
Üldkultuuriline
reede, 24. november 2017
Pinocchio tektoonika
Täna 189 aastat tagasi ilmavalgust näinud Carlo Collodi "Pinocciot" ja selle venepärast Aleksei Tolstoi mugandust "Kuldvõtmekest" on lugenud või näinud mistahes meediumversioonis praktiliselt iga vähegi lugeda oskav isik.
Puunukk tahab saada päris poisiks... Iseenesest huvitav kontseptsioon. Kes aga paelub oma taustalooga, on tegelikult Pinoccio loonud ning temaga igati hädas olnud nukumeister Geppetto.
Erinevates versioonides luuakse temast alati pilt vanamehest, aga mõtleks korra tagasi sellele, missugune võis olla Geppetto oma nooruspäevadel.
Miks ta hakkas nukumeistriks? Tegelt ma ei tea, kuidas neid nimetatakse.
Miks ta niiväga Pinocciost hoolis?
Miks ta üksik vanamees oli?
Missuguse koolihariduse oli Geppeto varasemalt saanud?
Kas Collodi rajas Geppetto mingile kindlale inimesele või koondas ta sinna kokku kõikide vananevate ja üksikute näitlejate portree - hirmunud eesootava eraklikkuse, rollide puudumise, närvivapustuse ääremaile sattumine, kuna pole enam midagi, millele elada?
Carlo ise pole vastamas ja vaevalt, et keegi teine seda tema eest teha võiks, aga iseenesest oli Pinoccio väga õpetlik - kõiks see töö ja lõbu ja valede uskumine ja pahatahtlikkus teiste suhtes...
Seda enam, et Collodi kuulsus hakkas kogunema just pärast autori surma ning eriti siis, kui itaalia idealistlik filosoof, paradoksaalselt liberaal ja vabakaubanduse vastane Benedetto Croce Collodi jutte kõrgelt tunnustas.
Labels:
Filosoofilist,
Haridus,
Raamatute lugemised
neljapäev, 23. november 2017
Alver 111


Kui eesti naisluuletajaid kuidagi reastada, siis kronoloogiliselt kiirgas ja säras esimesena muidugi Koidula, seejärel Anna Haava, siis Marie Under, seejärel Betti Alver, hiljem ilmselt Vaarandi, siis Viivi Luik, Doris Kareva, kaasaegsematest Kristiina Ehin ja Eda Ahi
- need vast on meie luulekee parimad pärlid.
Aga Alveriga juhtus, et keldrikorterist pärast 10-aastast elamist ja lõppeks välja kolimist, sai ta enesele pesa Koidula tänavale, sellesse korterisse, kus elas kunagi Anna Haava...
Sageli olen mõelnud, et miks tal polnud järeltulijaid ning ma mingil põhjusel arvan, et selle teadmise võti on nii mõneski kaotusega seotud luulereas ja tõenäoliselt ka tõigas, miks katkesid õpingud, aga kes seda ikka täpselt öelda oskab.
Igatahes pole ta kadunud ajaruumi lõppematusesse, vaid keerleb oma sõnaga meie igapäevases rütmis kenasti kaasa.
_______________________________________
*pildid internetist
**luuletus samuti
kolmapäev, 22. november 2017
teisipäev, 21. november 2017
Elamus. Elamus? Elamus!!!
Mida võiks tunda mingist mistahes sõltuvusest pidevalt joobumas isik, kui talle ette anda seda elementi, mis talle seda hurmapaisku tekitab?
Tunnistan ausalt - ei tea, sest kindlasti on suuremaid ja ülemaid tundeid/tundmusi, hingelisi piruette ja vaimseid vilksatusi, kehalisi eruptsioone, kui saad olla osaline millestki, mis toidab meeli ja paneb kaasa mõtlema ning üldse...
Sõnaga oli Estonia Talveaias ja vaatasin "Siuru õhtu 100" ning ma elasin seal igale hetkele kaasa, mulle istuvad taolised projektid väga.
Haa - kirjandusteadlasele peavadki sellised ilmingud meelepärased olema....
Johannes Semper, kes loteriile juhatas, õhtu avas, õhtu lõpetas, oksjonit pidas ja oma vuntsid seal maha müüs, mõjus teatud sarnasuste tõttu välimuses teatud ebameeldiva ajaloolise persooniga üpris ergutavalt ja sõbralikult.
Tuglase eneseimetluslik ja kaunikesti "olen natuke tõbras, teate küll, mulle meeldivad nad mõlemad, aga..." olek kinnistasid minus selle, mida ma juba lapsena teadsin (jah, ma teadsin lapsepõlves, kes on Tuglas) - ta oli pisut üleolev kõigi ja kõige suhtes.
Visnapuu ja Gailiti sõpruses (hiljuti elu parima sõbraga suhted temapoolselt lõpetamine tuletasid mulle meelde meie hetki ja aegu) märkasin sarnasusi Jaan Koorti ja Aleksander Prometi Petrogradis ja Pariisis veedetud õpinguaegade pullimist ja veiderdamist. Üldse olid nad selles etenduses kuidagi vahedad ja vahetud.
Adsoni imetlev-kummardav uskliku ja Jumala suhe (väga tabav muuseas) Underisse, kelle julge kirglikkus imponeeris ja pani hiljem Gailiti vägagi huvitavaid mõttearendusi välja ütlema...
Vahepaladena Loreida Valdese laulud, Ella Ilbaku tants (olin varasemalt temast kuulnud, kuid tantsukaugena polnud kunagi teadvustanud), mis isadoradankanlikult mõjus, Siurulinnu tiivasirutused, taustaks juurde kõik see ajastule omane ajalookontiinium, mis pööras peapeale inimeste elusid ja andis võimaluse olla tegija seal, nüüd ja praegu ning astuda see tugev ja alatiseks talletatud jälg.
Praegu, ise oma teise raamatu välja andmise raskustega silmitsi seistes tajun toonaseid keerukusi erakordse selgusega.
Ka kriitikanooli pelgaksin - nii nagu oli siurulastel pärast esimese albumi välja andmist.
Ning eestlased ei peaks üldse häbenema oma talupoeglikku minevikku - meil on nii palju, mille üle uhke olla, meie väikesest rahvast on võrsunud palju loomingulisi päid ja nad on oma külviga kuluurmaastikul ohtralt kõrvalpõldusid katnud - miks muidu rääkida terve sajand hiljem Eesti kultuurisündmustest?
esmaspäev, 20. november 2017
Murdmaa ja suusatamine
Sirly ja suusatamine? Sirly suusatamas?
Nii küsiks mitte lihtsalt enamik, kes mind tunneb, vaid kõik, kes mind vähegi teavad.
Igasugused talvised harrastused lihtsalt pole minu jaoks, kuigi kelk ja uisk on pärast laste sündi ikka päevakorras olnud, suusad mitte.
Aga miks rääkida täna AD 2017, valgusvaeses novembri poolpäevas, suusatamisest ja veel murdmaal?

Huvitav, mis põhjustel need kolm on omal ajal just murdmaasuusatamise (spordiala, milles võisteldakse suusatamises vahelduvate pinnavormidega maastikul. Sõltuvalt võistluse iseloomust kasutatakse murdmaasuusatamises kas klassikalist või vabatehnikat (uisutehnikat)) valikusse võtsid?
Miks suusatamine spordialana just Kristiaanias esmakordselt võitslusesse rakendati, on vist arusaadav...
Aga kindlasti on meestel olnud hetki suuskadel, küll paremaid ja küll halvemaid.
pühapäev, 19. november 2017
"Kindlameelne Argenia"
Johann Valentin Mederi (1649–1719) Tallinnas
1680. aastal etendunud ooper „Kindlameelne Argenia” („Die beständige Argenia”) on esimene Eestis kirjutatud ja esitatud ooper. Sellise teose etendumist Tallinnas ajal, mil ooperižanr oli võrdlemisi uus isegi veel Saksamaal, võib kindlasti pidada täiesti erakordseks sündmuseks.
„Kindlameelne Argenia” ei oleks saanud sündida ükskõik kus, oma rolli mängisid siin muude asjaolude kõrval tugevad poliitilised, kultuurilised ja ka majanduslikud sidemed nii Rootsi kui Saksamaaga. Meder oli pärit Saksamaalt ning ühena esimestest säilinud saksakeelsetest ooperitest on "Kindlameelne Argenia" avaldatud sarjas „Das Erbe deutscher Musik” („Saksamuusika pärand”), pühendatud on ta aga Rootsi kuningapaarile ning autograafki asub Stockholmis Kuninglikus Raamatu kogus (Rootsi Rahvusraamatukogu). Oma kaasaja sündmustega seotud ooperi sünnilugu ning vahetuid tagajärgi tuleb vaadelda laiemas regionaalses ning (kultuuri-) poliitilises kontekstis. (Schaper 2013)
Ooperi sündmuste keskmes on Skåne sõda (rootsi keeles Skånska kriget, taani keeles Skånske Krig), mis toimus aastatel 1675–1679 Taani ja Rootsi vahel. Sõda peeti Rootsis Skåne maakonnas. Sõja põhjus oli Taani soov saada tagasi Skåne maakond. Sõda lõppes 1679. aasta Lundi rahuga, mille järgi säilis sõjaeelne olukord (status quo).
Johann Valentin Meder ei aimanud ilmselt kõige pöörasemateski unenägudes, et 337 aastat hiljem on ta uurimistöödes ja blogisissekanntes sees.
Kuid kõik, kes enanst loomevankri ette rakendavad peavad arvestama - loodu jääb.
laupäev, 18. november 2017
Laba Neatkarības diena, Latvija!

Sellel suvelgi sai viibitud nende juures ning täitsa vahva oli.
MA-s otsustasin omal ajal kindlasti kuulata balti kirjandust, sest olgem ausad - seda tasus teha. Ja täiesti subjektiivselt olen jõudnud järeldusele meie ja lätlaste rahvusliku eneseteadvuse ja identifitseerimisvajaduse sarnasuses, sest meil on ühist nii mõndagi.
Alates pikast ja kirevast ajaloost, sarnastest vallutajatest, naaberriikide aplate küüniste eest põgenemistest, rahvuslikust ärkamisajast, koolidest, haridusest, vabadusest, kultuurist ning ühiskondlikust elukorraldusest üldse.
Huvilisem saab ise lugeda ja vaadata, kas ja milliseid jooni ta märkab.
Kuid vaprad on nad, sama vaprad nagu me isegi.
Tegelt on uhke olla lätlaste naaber. Pea püsti, naaber!
Järgmisel aastal tähistame mõlemad 100. ja see juba on midagi.
Igatahes - õnnitlused, Läti!!!
Labels:
Sünnipäev(ad)
Tellimine:
Postitused (Atom)
Paljastused
Pesuehtsa nutiajastujana skrollin ma tihti. Hommikukohvi kõrvale loen portaalides peituvat ning olen avastanud, et igapäevategevustes on mõn...

-
Pesuehtsa nutiajastujana skrollin ma tihti. Hommikukohvi kõrvale loen portaalides peituvat ning olen avastanud, et igapäevategevustes on mõn...
-
Kunagi sõitsime tädi ja tädimehe valge Žiguli-03 Tartumaalt Tallinnasse. Viisipidajast tädi ja samamusikaalne ema hakkasid ajaviiteks la...
-
Juhtusin valima oma klassiga teatrisse minekuks VAT teatri "Pal-tänava poisid" ja juba teist korda hämmastas VAT-i lavastus, r...