esmaspäev, 15. märts 2010

Vandenõu teooria


Oli üks sellenimeline film. Mel Gibson mängis vist taksojuhti, kellel oli paranoia, et enamik ümbritsevaid inimesi osaleb mingis vandenõus. Tema, ühiskonna, kogu maailma vastu.
Kuni.. üks mehe luuludest osutubki tõeks ning keegi ajakirjanik vist aitab tal sellest vandenõust lahti saada vms.
Vahel sarnanevad inimesed ka sellistele psühhodeenilistele olevustele, kes näevad igas asjad vanenõu ja ühisrinnet enda vastu. Imelikul kombel ajab see naerma ja paneb muigama, sest tegelikult kuidas on võimalik, et nt väikene laps suudab osaleda vandenõus?
No nt lapse elus harva osalev täiskasvanu leiab, et laps on ulakas, kuna ta on osaline vandenõus, mida lapse igapäevaelus osalev teine täiskasvanu võib kilomeetrite tagant korraldada?
Ikka väga paranoiline, eksole?
Aga selliseidki asju juhtub, juhtub, juhtub.....

pühapäev, 14. märts 2010

Vägivald armastab vabadust...

... tahab ta võita ja vallutada,
vägivald igatseb vabadust
enda najale kallutada...
Teadagi need sõnad, eksole? Tulevad kaunis tuttavad ette.
Vägivald. Vägi ja vald.
Vikipeedia kõneleb vägivallast nii - vägivald on jõu kasutamine kas füüsilise või vaimse vigastuse tekitamise eesmärgil ja vastu vägivalla ohvri tahtmist.
Kätega rääkimine, rihm ja vits kasvatusvahendina, tirimine, tõukamine, tutistamine - kõik alandavad, häbistavad, solvavad ja valusad.
Miks inimesed seda teevad? Tõsiküll, ma olen korra hüsteerilise inimese psühhoosist kõrvakiiluga välja toonud. Pärast oli peopesa valus, oi kui valus. ...
Nagu oleks see punetav kiil põsel tegelikult minu enda jaoks ja tulitav pihk manitses seda enam mitte tegema.
Kampaaniad igasugused vägivalla vastu. Tegelikult on see imelik, et paljud inimesed ennast kuuldavaks teevad käte abil (ei pea silmas viipekeeli kõnelejaid!!).
Ning seda imelikum tundub, et vägivallatsetakse nende kallal, kes on väetimad, nõrgemad, viletsamad.
Ning veel imelikum tundub, et vägivallatsejatel on olemas justkui mingi moraalne vabandus selle jaoks - ta ei teinud seda nii, ta ütles midagi valesti, ta ei pannud asju sinna.
Mul oli kunagi kooliõde, kes üsna oma abielu algusaastail oli terve kuu haiguslehel, kuna nägu ei paranenud löökidest, mille talle raksutas armastatud mees.
Tihtipeale saab lugeda, kuidas närviliseks muutunud vanem nuttu mittejärelejätvat last raputab.
Miks ta sedasi teeb? Kas lihtne pai ja lohutus oleks olnud lubamatud?
Kui laps keeldub midagi tegemast, kas siis vanemal on õigust laps nt kaelustpidi üles rebida ja leida, et ta toimis õigesti?
Veidrad on need maailma tõed. Kuigi see on vale väljend. Tõed ei saa esineda mitmuses, sest see jätab mulje nende paljuselisusest. Tõde saab olla ainult üks....

laupäev, 13. märts 2010

Kui miski tundub tavatu

Põhimõtteliselt on inimestega ikka nii, et aeg-ajalt tuleb ette olukordi, kus asjad ei peaks olema nii, kui nad esiti pasitavad.
Nt näeb inimene mingeid kohatuid olukordi -midagi on pildil valesti. Mõni ese, mis asub valel kohal, mõni inimene, kelle asend tundub ebaloomulik.
Mõni heli, mis ei tundu olevat õigel ajal õiges kohas. Nt see noormees, kes koomasse langes - hingamisest oli aru saada, et ta pole enam füüsiliselt väga meiega. Või see sõdurmees, kes tahtis kell kolm öösel minna seitsmendalt korruselt alla treppe ja lifte kasutama. Lihtsalt see toonane aknanaks oli selles ajas vale.
Nagu nüüdki, naplit veerand tunni eest. Aken lahti, kevadhõng tuulena kardinaid lehvitamas. Ja väga kummaline oli kuulda hobuse kabjaplaginat asfaldil. No ei tundunud õige.
Ja noh, näha, kuidas ilus kõrb sulle väravalt vahus sõõrmetega vastu vaatab...
Vaene loom, sai maneežist valla ning kappas autode vahel, hüppas üle vallide ning plagistas muudkui raudu vastu teed.
Esimene mõte oli, et arvutist tuleb see hääl, aga noh pildi ja heli kattudes oli asjal selguse maik juures.
Olen alati ebaõiglaseks pidanud, et loomi linnas peetakse. Koerad, kassid, muidu elukad. Nüüd siis on rudimentaalne hobulaager ikka kesk autosid ja ronge, lennuradasid ja tihedat linnaolemist.
Aga kuidas tuleks toimida perus hobusega? Sinu kõnniteel? Vastasmaja lumevallis? Bussipeatuses?
A.D 2010 13.03. kell15.50

kolmapäev, 3. märts 2010

Kindlustunne

Tasakaal. Bilanss. Asjadel on alati olemas tasakaal. Mingi ilmselt algses looduses, põlisidanevas loomuses otsitakse tänini tasakaalu. Hea ja halb. Käsikäes. Elu ja surm. Armastus ja hülgamine.
Mees ja naine. Ema ja laps. Selline täiesti normaalses tsüklis või ahelas positsioneeriv tasakaal.
Andes inimesele tunde, et on olemas stabiilsus, kindlus.
Ilmselt enamikel inimestel on see üsnagi kõikuv, see seisund, olek, nähtus, mis hoiab teda tasakaalus ning annab kindlustunde, et elu on libedalt enam-vähem ok.
Perekond, tervis, täis kõht, soe tuba.
Avastasin enesele üsna lihtsa valemi, et seda rahustavat kindlust enda ümber tajuda - küttevaru, olmeprobleemide nimekirjast mahakriipsutamine, väikene rahavaru, külmkapp, kus on toitu ning poegade vaikne nohisemine. Kõne vennale või isale ning tean, et nendega on asjad häälekauguselt kuuldes normis.
H, kellega ma koos naine olen, L, kellega ma naerda kõkutan, kelle muresid kuulan. Mõned kolleegid, kellega me jagame näiliselt olulisi asju, sest nad annavad kinnitus minu kollektiivsest kuuluvusest, mis omakorda viitab, et ma olen töötada saav inimene, kelle kallal see õudne ajajärk küll oma tigedaid sõrmi on sugenud, aga osaliselt siiski jätkanud võimalust märkida ennast õena.
Puuvili laual, soojahõõgav ahi toanurgas, kurruv kass (kes muide minu silme alla ühte majja elama pugenud närilise lätsutades hommikueineks tegi). Lõhnavad voodipesud, mõned uued raamatud, makstud arved. Lootus, et polaartalvena näiv külmaõud ükskord ometigi päädib.
Kõik need annavad mulle märku, et ma elan, olen, hingan, tegutsen ja armastan. Kõik, eranditult kõik mõjutavad kindlustunnet.
Millest igaüks vist leelotada ei saa...

kolmapäev, 24. veebruar 2010

Talvest on niiii küllastumine

Lumi, lumi, lumi..
Kõikjal on seda valget ollust. Sajab muudkui juurde, hanged on mehekõrgused, õues olla enam ei saa, sest need neetud hanged vallutasid minu aia. Ja katuse ja kõnnitee. Ja ei näigi lõppevat see õudne lumeküllane talv. Justkui üha ja üha kestes ning minu viimse vindini viidud närve muudkui süües ja süües.
Inimesed näikse aga lõputu talve vääramatut jõudu nautivat. Et olla puhas ja ilus ja valge. Et lumerookimine olla trenni eest. Et saab palju olla värskes õhus. Et...et..et...
Mida kuradit!!
See õudus hakkab ju varsti sulama. Peaksin ma parvetama hakkama, et üle tee minna?
Ostma endale kubemeni kalavintskid?
Küttearved on inimestel hiiglaslikud, lumelabida varred murduvad liigsest töötamisest, üks õnnetus ajab teist taga, kodutud külmetavad, küttevarud on kahanenud minimaalseni.
Öeldakse, et pole halba ilma, on vale riietus. Kurat - ma ei ela õues, kas tead.
Öeldakse, et inimene hangib endale kahe aasta küttevarud. Jaa, iseenesest õige, aga kuhu kohta ma kõik need ruumid puid laadin?
Oeh, ma tahaksin ainult lõuata ja neada, neada ja lõuata. Jälkus, jälkus, jälkus.
Ilmselt on kevadest tulev rõõm seda suurem. Simple. Ja tulgu suvi milline tahes - peaasi, et ta ikka tuleb.
Ronjalik kevadhüüd kaigub sellel aastal üle Kristiine linnaosa vist sedapuhku kauem kui kunagi varem.

laupäev, 20. veebruar 2010

Maagia, nõidus, uskumine

Charmed - kunagine popp sari ning seal olid kolm õde, kellel olid erilised võimed ning neid kutsuti Võluvägisteks.
Macbethis möllavad kolm nõida, kui mälu ei peta, siis ka vist õed?
Tshehhov kirjutas näidendi "Kolm õde".
A.Christie'l läbib see kolme õe ja kolme nõia teema mitut romaani.
Kuid miks kolm õde? See numeroloogia teema on enam-vähem arusaadav, aga miks peaks olema mingi maagiline või nõiduslik võime kolme õe kätte?
Või üldse - miks kujutatakse nõidasid kuidagi teistmoodi? Mingite eriliste võimetega?
Kaasaegne hüperreaalne ja modernsust taotlev loomeilm on täis nõidasid, võlureid, müütilis-maagilisi olevusi, kellele nüüdseks juba kõikenägema,-lugema harjunud silmaga inimesele pakuvad võimalust naudinguks ainult üli,-üle,-ülimtegevused...
Kuid tegelikul on asi palju-palju lihtsam. Nõid on tegelikult praktiliselt alati vanem inimene (sellele tundmusele ja tõdemusele oli kõige lähemal Kivirähk "Rehepapis"), kes aegade jooksul omandatud teadmiste, oskuste ja kogemustega on võimeline üht-teist tegema sellist, mida võib nimetada ülemõistusekäivaks ning uskumatuks teoks.
Ravimine taimedega, uskumine millegi müstilise tekkimisse, kui pühkida luuaga ida poole...
Miks mitte proovida isegi neid asju. Nõiajahte ju enam ei peeta ning täitsa põnev oleks.
Sest see ju veel puudu ongi - moodsa aja moodne nõid?
Millessegi ju usutakse, eksole? Ja emapoolse suguvõsa kaardipanekud ja jutud, et mamma olevat teadnud manasõnu......
Tjahh, see oleks huvitav, huvitav....

teisipäev, 16. veebruar 2010

Mõõkade tants


Mis küll köidab selles muusikas?
Hoog? Rütm? Maskuliinsus? Jõud, mida kohatakse harva?
Pojad armastavad selle järgi tantsida ning ojaaa - selles on powerit! Erit aeg 1:57.
See meenutab midagi ürgset ja seksuaalset, eksole?
Ning lisaks Khatsaturjani ning Salvador Dali anekdootlik kohtumine Hispaanias....
Jah, mõned asjad kirgastavad isegi külma ja kaledat talve, mis ei näi ega näi lõppevat.

reede, 12. veebruar 2010

Riigi poolt koinitud

Seks meeldib. Üldjoontes ja elutervele inimesele. Kellele tihti ja kellele vähe.
Kuid vaevalt on inimesi, kellelele meeldiks riigikoin.
Kui riik ei tee sinu jaoks otseselt midagi, on suunatud endale, mitte inimesele ning otsustab, et vaseliinivaba sisenemine inimajju on lubatud ning igati seadustega sätestatud.
Et saada mingit paberit kätte - well, no saad kätte, vaja mingit paberit täita, siis murrab kurat ise kaela nende mõistete puntras ning kakerdab tänutundes eemale.
Kui raske on ühel riiklikul asutusel saata välja neljarealine kiri? Väga keeruline, võtab lausa otsata aega.
Kui kiiresti saadetakse maksumaksjale ning muidu toredale ja tublile isikule mingi juriidilist küsimust nõutav dokument? Kiiresti.
Meie riigis on tähtis paber, mitte tavaline inimene.
Oluline on see, kes rõõmsalt ennast toolil soojendab ning muhedalt kergelt õlist vuntsi silub.
Riigikoin pole meelakkumine, see on ennekuulmatult progressiivne. Ning seda saab vabalt ja igalt poolt.

teisipäev, 9. veebruar 2010

Raisatud päev

Mõnel päeval on nii.
Oled, oleskled, sügad, vedeled.
Mitte midagi ei tee. Longid pooltühi kohvikruus näppus, hommikumantli hõlmad pooleldi valla, toast tuppa. Istud siin, vedeled seal. Ainsad teod, mis tegemistväärivat nime väärinuks, on pesumasina täitmine ja töölepanek ning ahju lõõmutamine.
Vahid aknal, teed mõned suitsud, voolad kööki, jätkad laisklemist vapralt õhtuni.
Kas sellisel päeval oli üldse vaja voodist välja tulla ja tõestada oma järjekordsete kuupmeetrite õhu ning vee tarbimisega oma elu-olu?
Napp küsimus nõuab nappi vastust - loogish. Iga päev on isemoodi ning täna oli just see päev, kui sa olid lihtsalt lonkivalt olemas.

teisipäev, 2. veebruar 2010

Eestlase kuvand

Täna on just üks neid päevi, kui on sobilik vesta rahvusest. See on üks sellesessi esseid.
See maailm, mis elab sinus,
mis sinuga ühte loodi,
on sama vana kui sina
ja veidi su enda moodi
Jaan Kaplinski

Mina.Sina.Tema. Meie. Teie. Nemad. Inimesed mõistavad ja tunnetavad üksteist. Keele kaudu, kultuuri kaudu, mõtlemise kaudu. Näevad ja kuulevad ning aeg-ajalt tajuvad teatavat äratundmist, kui aduvad teineteisest ja teineteisele omaseid sarnasusi, mille inimene enda jaoks teisest loonud on. Ning tihtipeale lasevad inimesed ennast justnimelt nendest teatud tüüpsetest olukordadest mõjutada.
Kes poleks kuulnud saksa korrast, vene suurest südamest, prantsuse armastajatest, itaalia kokkadest või ameeriklaste vabameelsusest? Inglaste konservatiivsus ei peaks kedagi üllatama, selle rahvuse loomupärane umbusk võõramaalstesse on eelkõige inglise krimikirjanduse kaudu teadvustunud ja kinnistunud.
Me näeme teisi ja tajume teisi. Kuulnud ühest või teisest rahvusest ning silme ette tekib kuju – soomlane, järelikult sõjakas, viinamaias ning kitsi; juut – kindlasti kas arst, advokaat, pankur, kinni oma põlisusundi vankumatutes traditsioonides; iirlane - punapea, tedretäpid ning põllepaeltes tänu katoliiklusele tosinkond last.
Kõik kujutavad kõiki. Tekib kuvand ning seda saab hõlpsasti kasutada stereotüüpse keskkonna loomisel. Kuidas kedagi nähakse, missugused me oleme. Kuidas näeb meid kirjanik, kes loomingusse valab ühe tegelase järel teise ning muuhulgas kirjeldab ahhaaelamusi pakkudes meid ennas - tüüpilisi, ebatüüpilisi, tavalisi eestlasi.
Kui küsida mõnelt välismaalaselt, kes on mõnda aega tutvunud meie kodukultuuri keskkonnaga ja näinud, suhelnud lähemalt meiega, eestlastega, korduvalt, ikka ja alati vintsutatud põlisasunikega, see kordab tihtipeale mõnda standartset lausungit – eestlased on tuimad, nad pole uudishimulikud, neis ei põle tuli, nad on tagasihoidlikud ja pigem passiivsed. Rühivad vaikselt ja visalt seatud eesmärgi poole, olgu selleks siis uus ja oma väikene maja, mõnus auto, langetamist vajav kehakaal või soov saavutada kõrgem haridus.
Kuid kui selle külma pealispinna alt sisse ennast sulatada, avaneb mõnikord ütlemata põnev natuur – töökas, usin, aus, korrektne. Lõbususeks on vaja veidi koduõlut ja head lõõtsamängijat ning pidu ei lõppe enne koidikut. Eestlane teeb palju tööd, sööb rasvast toitu, armastab suve (sest enamiku ajast elab eestlane kas siberlikult karmis talves, uputavas ja pikalt venivas kevades või siis lobjases ning jalgu maanteemutta kinnikleepivas porituimas koltunud sügises) ning peab ennast laulurahvaks. Eestlane armasta eriti üleaedset, kuid ajalugu on näidanud, et ühtususes peitub jõud ning kui vaja, me hoiame kokku. Ning see põhjanaabritelt laenatud saunatraditsioon – kuum lava, kividest keris, kasevihad, kali ja lumme jahutama hüppamine.
Kuid kuidas on näinud alljärgnevalt mõnes pihutäies noppeis eesti kirjandusest eesti kirjanikud eestlasi? Kas me vastame sellisele kuvandile? Kas meie tegelik loomus on nii etteaimatavalt stereotüüpne, et ka mitteeestlane saab seda lugedes tunnustavalt noogutada ja öelda, et jah, just sellised nad ongi? Nendele küsimustele vastamiseks tasub asuda üsnagi omalaadsele teekonnale mitme erineva autori loodud teostes, kus võib kummutatad või taastada müüti, vastata eitavalt või jaatavalt.
Eestlaste monumentaalseim autor Tammsaare oma täies hiilguses ja elusuuruses on visandanud täiesti tavalise eestlasest üliõpilase oma ühes romaanis „Ma armastasin sakslast“.
Oskar, noormees, kelle õpingud on ajutiselt peetunud, kuna puudub raha, ta nälgib, elab väga proualiku (saksapärane mõiste, kuid see maja perenaine on väga proualik oma sakslaste kummardamise tõttu ning ka tema mõttekäigud on pigem omased nendele naistele, kelle peamiseks eluülesandeks ei ole mitte argise olelusvõitluse probleemide lahendamine, vaid kes saab ennast kulutada emotsioonide ja eelkõige armastuse vaevalisele teele) perenaise ja tema majahärrast abikaasa juures kostilisena, kasutab aeg-ajalt noort pererahva teenijat ning armub eneselegi ootamatult majarahva lapsi õpetavasse saksa paruni järeltulijasse Erikasse. Iseenesest on nad nukker paar, sest kui tavaliselt räägitakse saksa soost noormehe ja tavalise nö matsitüdruku armastusest, siis siinkohal on positsioonid vahetunud ning sakslanna on aadlisoost ja armastuse objekt eesti talupojast pärit noormees.
Oskar on kinnine, üleolev naiste suhtes (suhtumine teenijatüdrukusse Loonasse nt), uhke oma seisundi üle ning lõppemata õnnetu oma armastuses. Kuigi omamoodi söakas tundub temagi, sest võttes kokku oma armastatust madalama sünnipärase sotsiaalse positsiooni uhkuse, läheb kosja ning seal näidatakse sõna otseses mõttes eestlasele kui matsirahva pojale koht kätte. Ta pole väärt paruni lapselapse armastust.
Tegelikult tundub see olevat lausa lubamatu, et midagi taolist üldse juhtuda võis, kuigi kirjanik loob ebatavalise situatsiooni – peseb ju Erika põrandaid ja pesu, nõusid ja tassib sütt, kasib õpetatavaid lapsi ning teenib vaesustunud vanaisale enda tööga elatist, kui samal ajal on Oskaril osaliselt teenindamine olemas. Kuid tunnistan ausalt – Oskar on naistega käitumisel saamatu, tammsarelikult naisi mittemõistev, tuhvlialune, mis muidu üldiselt eesti kirjanduses pole näiteks tänapäeval üldse mitte domineeriv printsiip.
Sest Oskar on hästi kasvatatud ning temas puudub see teatud madala isase murettekitavalt labane suhtumine. Ta ei kiimle ega kiibitse, kuid samas ei oska ka ennast kuidagi mehena maksma panna. Tammsaare on praktiliselt enamikke oma mehi kujutanud selliste tundevaeste ja tahtetutena, kelle tegutsevapanevaks jõud võib olla vaid viinast vemmeldav veri (nt Vargamäe Andres, kui too Mari lõpuks omale naiseks võtab). Ning kõige krooniks teeb see hästikasvatatud, tõenäoliselt suurte, eestlastele mitteomaste tulevikuväljavaadetega noormees (tema kirjutatud raamat on selle tunnistuseks) oma tuimas hingepiinas enesetapu.
Nii Oskar kui Erika mõjuvad kuidagi loidudena ning selle tingib ühelt poolt aadlisoole omane konservatiivsus ja kõrkus (tõeline daam ei nuta kunagi teiste nähes ja ei torma armsamat suudlema) ning teisalt meestegelase tuimus, tunnnete väljenduse oskamatus. Oskar mõjub allaheitlikult, pigem negatiivselt ning ei ärgita kaasa tundma. Ta pole esimene ega ka mitte viimane, kelle armuelu ei lähe oodatud radu pidi. Tema kirjutatud päevikut võib lugeda õlakehitusega, umbes nagu eestlaste hääbumist maailma mastaabis – liik ei sure välja, lihtsalt üks keel kaob. Samuti eesti üliõpilasega – tema küll sureb, aga elu ju jätkub.
„Ma armastasin sakslast“ tuleb lugeda muidugi ajaliselt distantsilt, kuigi mõned sealsed probleemid on tänapäeval kaotanud osaliselt oma probleemse teravuse, on armastus kui selline ajatu ning väärib meelde jätmist. Nii nagu karakterid, keda kujutatakse ning kelle põhjal saab teha minimaalselt optimaalseid kokkuvõtteid eestlase ja eestluse kohta.
August Gailiti „Isade maa“ loob aga eestlastest natuke teisema pildi. Sealne lugu - verised lahingud eestlaste vabaduse eest – toob välja eestlaste pikatoimelise kannatuse katkemise ning ootamatult suure sõjakuse, sest üks meie rahvale omaseid põhimõtteid ’mis minu käes, see minu oma’ tõuseb järsult pinnale ning hoidku alt need õnnetud vaenlased, kes väljavihastatud eestlase teele satuvad.
Eestlast, siinkohal eesti meest, on kujutanud vembumees ja osav sõnaseadja Gailit kui oskuslikke kavalpäid, kes venelaste vastu nende oma relvadega üles astuvad (Vesipulli bajaani mängimine puu otsas ja venelaste meelitamine korrakski jätma kaitsepositsiooni), kes mehiselt ja vapralt sõjaväljale astuvad ning oma peamist mõnu – sauna - ei suuda jätta, kui vaenlased läheduses lasevad. Selles romaanis kujutatakse eesti mehi vahvate ja julgete sõduritena, kuid ka kasuahnetena (praktiliselt kokku kukkudes oma koorma all, mida poolelioleva taluehitaja peremehel vaja võiks minna, ei loobu too mitte ühestki detailist –sõna otseses mõttes) ei väsi võitlemast maa, vabaduse, õiguse eest ehitada riiki ja kasvatada vilja omal maal, omas riigis.
Eriliselt südamelähedaseks muutus Jaak Prügi, tõeliselt hääbuva meesisendi esindaja, keda tänapäeval enam nii naljalt ei leia, kuid kelle jooni võib tabada Andrus Kiviräha „Mees, kes teadis ussisõnu“ tegelase Leemeti vanaisas – vankumatu, kindel, kõvakäeline ning harjumatult sooja südamega mees. Läbinisti inimlik ning jõuline. Selliseid mehi enam ei tehta. Eestlasi ja eestlust iseloomustav on valgete koloneli ütlus, kui ta näeb Pihkvasse jõudnud vägesid: „Jah muidugi, eestlastega pole nalja, rühivad edasi nagu terasest tangid ja jumal seda teab, kust nad oma ammutavad oma jõu.“
Kui „Ma armastasin sakslast“ kujutatud eestlane oli tuim ja tahtetu, siis „Isade maa“ eestlane on põnev, mehelikum, avastusterohkem, vähem etteaimatav.
Teine Eesti suurkirjanik, Jaan Kross, kujundab seevastu aga hoopis omanäolisema pildi eestlasest, 19.sajandi esimesel poolel elanud Timotheus von Bockist ja tema naisest Eevast, kelle lugu rullub lahti Eeva venna Jakobi (väljamõeldud tegelase) päevaraamatus. See romaan väärib sügavamat analüüsi oma ajaloolise ainese ning toonase elu-olu kujutamise täpsuse poolest, kuid keskendudes eestluse ja eestlase kujutamisele, siis tuleb siinkohal üks omamoodi huvitav nüanss. Jakob, kes lugu räägib, on toonase eestlase kohta ülemõistuse haritud. Ka on seal toodud sisse ajastule mitteomase armuloo – parunihärra ja lihtsa talutüdruku liit, mida kroonib poeg ning palju armastust, loobumist, ootamist, mõistmist, kaastunnet ning uskumist üksteisesse (Timotheuse ja Eeva armastuselugu on üks kaunimaid eesti kirjanduses, seda tuleb mul armastuses kahtleva inimesena öelda küll).
Eestlusega seob romaani tugevalt see, et peategelane räägib eesti keelt kui maakeelt markeerimatult, mitte rõhutades oma päritolu ja kõrget aadlikuuluvust, vaid just nii nagu ta seda oskab ja tahab. Timo on ärksa mõtlemisega põnev natuur ning tema jaoks pole eestlased mingi matsirahvas, kellega läbi käia ei tohiks ja keda tuleks iga hinna eest orjana kohelda. Tema jaoks on eestlased inimesed, kellega koos elada, keda harida ja keda õpetada. Samas teeb ta sellise suhtumisega karuteene oma naisele ja naisevennale – nad pole ei sakslased ega pole enam eestlased.
„Keisri hullus“ on eestlase kujutamine ebatüüpiline, tuleb välja jutustaja ebatavaline intelligents, püüd tõestamaks midagi enamat, kui olla väikese maalapiga talupoja võsu. Romaan kubiseb nö siiretest Eestile, eesti kultuurile, eesti keelele, eestlaseks olemisele, eestlasele ja eestlusele. Ning need siirded on kiitvad, tunnustavad, õigeksmõistvad.
Me ei tundugi olevat nii lootusetud ja tahumatud kui ka tegelikult võiks ajaloost ka leida sellise elusaatusega eesti meest (analoogne tuleb üks mõttekäik eestlaste üheks kaasaegsest ning üsna ruttu kultusfilmiks kujunenud tselluloidist „Malev“, kus Jurmala foogt Hippolyt küsib piiskop Alberti antud dineel: „Ristitud eestlane, mis loom see veel on? Ta võib ju mõned trikid selgeks õppida, kuid koer jääb koeraks“). 19.sajandil alguses baltisakslaste käe all õppinud eesti noormees, kes saab nö soojema ja hubasema töö peale, on ka ajaliselt distantsilt vaadatuna kui mitte just ulmeline, aga harjumatu ning ebatõenäoline. Selles romaanis järeldub olevat eestlane pigem midagi muud kui arvata võiks. Samas ei maksaks rangelt unustada fakti et see nn estofiilia on aadliku silme läbi kujutatud. Keegi, kellele on loodud võimalused olla suuremeelne.
Sootumaks eestipärane on aga Andres Kiviräha „Rehepapp“. Küllap on see taotluslikult ülesehitatud nii, et romaan ei jäta ühtegi uudistavat lugejat ükskõikseks. Sellesse on koondatud kõike – masendavat sügist, kasuahneid ja saamahimulisi, oma töökuse mainet ainult varastajatena korduvalt tõestavates eestlastes, nende maausus, mis põimunud kummaliselt kristlusega. Selles on üllast ja tarka, arukat ning nutikat saunameest, nõida, mõisnikku, õnnetut armastust, libahundiks käimist, kratlust, omamoodi söakust, lausrumalust, kahepalgelisust, veidrat ärategemist ning kummastavat ühtehoidmist, kui tuleb ühine vaenlane. Kivrähk pöörab eestluse teraviku meie endi vastu ja peegeldab seda ehedalt ning tõetruult.
Kõige iseloomulikumalt kummutab müüti eestlusest ja eestlasest Katk, kes naeruvääristab seda olekut justkui poleks mõttekas olla uhke oma elu üle, sest see polevat midagi väärt, kuna eestlased veedavad enamiku ajast üksteise tagant varastades, varastatud maha süües ja juues ning kõrtsudes laaberdades.
Kogu selles käsitluses tunduvad enamik eestlasi üsna nõrgamõistuslikena ning ainukene selle 19. sajandi külaelu mütoloogiaga segatud elu kirgastav tuli ongi nimitegelane rehepapp, kes oskab isegi surma üle kavaldada. Ta on omalaadne sümbol – arukas, ettenägelik, nutikas, sõnaosav, mehine mees, kelle elu on käänanud seda rada, et tema on lootus, tuli ja sadam pimedatele, varstavatele, joovatele, halltõves kannatavatele, armuvalus hüplevatele eesti külameestele,-ja naistele.
Ja olgugi, et meid on kujutatud/kavandatud/ kujutatud pigem pahelistena, tunneb see küla helgeim pea oma soo ja rahva püsima jäämise pärast muret. Kuigi eestlased on selles romaanis enamgi kui kummalised, tasuks muretseda selle inimtüübi väljasuretamise eest.
Teekond hakkab lõppema. Erinevates romaanides on eestlaste kuvand olnud äärmuseni erinev – pikatoimelisest ja tuimast mehepojast, vahvatest ja uljatest eesti sõduritest nende verisel vabadusvõitlusel, 19.sajandi haritud talupojast laaberdavate ja vargapoistest,-tüdrukutest kubiseva reflektsioonini nutika ja teravmeelse rehepapi valvsa silma all.
Kes me siiski oleme? See pole küsimus, millele me saanuks ühtse vastuse, kuid me oleme olemas, oleme eestlased ning me oleme jõudnud meie suurkujude loomingutes perioodiliselt äratundmise ja tõdemiseni – jaa, me oleme tundetud, jaa me võime pikalt kannatanutena olla verejanulised, jaa, me oleme võinudki saada haridust, jaa me võisimegi sedasi uskudes ja uskumatuna näivalt kavaldada saatust, elu ja olemasolu, kuid me tunnnistame – see on meie veres, see pakub äratundmist ja mõjub tegelikult mõnusalt.
Me pole nii küündimatud, sest meil on veel, mille nimel püsida, kuigi me ise seda veel ei tea.


esmaspäev, 1. veebruar 2010

Meediku vaistud

Omal kahel erialal töötanud meedik-filoloog-meedik, tunnen ma selles õekostüümis, stetoskoop kaelas, küüned lühikesed ja korrektselt lakkimata, juuksed hobusesabas ning näol tagasihoidlik meik, jalas mugavad jalatsid ning valged sokid, alati ja ainult meedikuna. Filoloog taandub, emadus taandub, naine taandub, jääb ainult nutikas ja vilunud õde.
Ma arvan, et minust oleks võinud saada üsna hea EMO arst, kui ma ainult viitsinuksin selle tee siiski ette võtta ja õppida need meeletud materjalid lademeid läbi (mäletan, kui mina valmistusin vist mingiks üldkeeleteaduse eksamiks, suur suvi juba väljas ning me olime E Tuukri põigus asuvas korteris, ees konspektid ning raamatud ning minu eksamimaterjalid mahtusid napilt 50 lehele. E valmistus minu mäletamist mööda ette neuroloogiliste haiguste eksamiks ning ainuüksi ühe närvi kogukirjeldused mahtusid 50 lehele. Põhimõtteliselt õppidaarmastavana oli seda minu jaoks siiski liiga palju, liiga palju).
Miks ma seda arstivärki endast nii arvan, ma otseselt ei teagi, aga mul on vist antud loomupärane vaist. Vaist tajuda millise haigega võib tekkida rohkemgi kui sekeldusi psühholoogilisel pinnal ning kellega hakkame vatti ja vilet lähima 24 tunni jooksul nägema.
No vahel on lihtsalt nii - saabub patsient ning ainus pilk peale ja sulle on selge, mis ees ootama hakkab. Sama on üldjoontes ka anamneesiga - üsna palju saab selgeks mõne üldise vaatlusega.
Vahel ma kirun ennast mõttes, kui jään trammis või bussis uudistama laipkaame näoga kaassõitjat ning mõtisklen erinevate diagnooside ja ravivõimaluste üle. Tean, tean, seda nimetatakse ühe õudse väljendiga (üks nendest, mida ma südamest jälestan) - erialaline kretinism.
Möödunud suvel, kui hiigelkõhuga L, tema tütar ja mina autos ranna poole sõitsime, küsis L, kummana ma ennast rohkem määratlen - kas õe või fillina? Ja ma ei kõhelnud sekunditki - õde.
Sest kaua töötanud ja töötanud eriala kiibitseb minus ja minuga.
Ning tänagi oli üks neid päevi, kui tuli taaskordselt panna mängu kiirus, taiplikkus, trükitäpsus ning mis seal salata - ka pahameel.
Vahel ma lausa põlgan seda, et minu ümber on ainult kanad, kes takkus taguotsaga küsivad minult keset elustamist selliseid asju nagu kas patsient eile sõi, kas tal külastajaid on käinud, kas viimane vereproov oli normaalne. Kurat, kust ma tean, ma ju elustan inimest. Mul on teised prioriteedid sellel momendil.
Kuid iga kättevõidetud elu, kaastöö arstile ning pärast seda eneseanalüüs, kas ja kuidas ma mida õigesti, mida valesti tegin - see on tunnustus sellele, et ma pole ikkagi mõttetult selles maailmas ja minu meediku vaistud olid õigel ajal õiges kohas - no ei meeldinud mulle elustatu pilk silmades, no ei meeldinud.
Ja siin ma nüüd istun ning toksin oma elamust trükisõnna ning tunnen häädmeelt, et päev läks korda.
Immagoloogia essee läks hästi, ülikool on sügiseni katte all, sõber ootab, torud on ajutiselt lahti ning poegade koolimööbel on peagi leidmas tee kodu poole; kokteil mekib hästi ning kass lööb hubaselt nurru.
Mõnus on, kui väljas tusiksab, ahi pragiseb ning lapsed on pestutena unemaale kohe-kohe rändamas.....
Nii see ema, õde, tütar, armuke, kolleeg ja koledasti kirutud ex oma päevale punkti panebki.

pühapäev, 31. jaanuar 2010

Tüütud väljendid ja sõnakõlksud

Kõik me kõneleme. Pruugime keelt, kasutame sõnu, moodustame lauseid, häälime ja häälitseme. See on ju inimesele ainsana maailmas omane - rääkida.
Me kuulame ja kuuleme. Mõistame ja saame aru, aga...
No on väljendeid, mis on nõmedad, no on ja sinna ei saa mitte midagi parata.
Olen oma üheksa- aastase filoloogiks olemise jooksul pannud tähele, et mõned lausungid, fraasid ja ütelused ajavad lihtsalt üle mõistuse ohtra kasutamise juures mul niigi tulise vere veelgi enam kobrutama. Olen kogunud, kuid mitte sorteerinud ning alljärgnev ei järjestu mitte kuidagi liba- või ebalemmikuteks, nad lihtsalt on siia üles tipitud:
* sa oled nii nummi
*küll on armas kõhutibu pilt
*armsad olete, äää
*minu kaunitarid
*ole positiivne
*mõtle positiivselt
*kõik on peas kinni
*ta on nii positiivne inimene
*kõigega harjub - ka poomisega, alguses siputab natuke ja siis jääb vakka
*issand sa näed ja ei mürista
*las koerad hauguvad, karavan läheb ikka edasi
*tüüpiline
*ta on vaga vesi ja sügav põhi, tegelikult tugev inimene ning kõige armsam sõber
Ning siis on veel see interneti keskkonnast pärit harjumus kõikjale tobedaid ning narruseni tüütuid emotikone toppida.
Ning on mõned inimesed, kes arvavad, et murdekeelt kasutades ning lõppematult filme või raamatuid tsiteerides (ok, võtan omaks - teen aeg-ajalt seda isegi) tundub nende sisutühi tekst kasutuskõlbulik ning originaalselt humoorikas.
Well, me kõik ei oska sõnu seada - see pole teemaks, kuid ometigi ju eeldaks perioodiliselt inimestelt veidi endavaimset loomingut.
Mitmel korral olen täheldanud, et mõned erialad lihtsalt eeldavad teatavat kuivust keeles. Nt raamatupidajad on senielatud elus kohatutena pea alati üdini igavad ja ilmetud (imelik, et see laieneb tihti ka nende välimusele - miks küll?). Mingi kindel muster mida jälgida?
Ei tea, ei tea, ei tea....

laupäev, 30. jaanuar 2010

Majarõõmud

Tahad enesele palju probleeme. No näiteks tuleb sul isu selle järele, et muidu igavaks ja rutiinseks kippuv jõudeelu - veidi keskkohale tekkinud pegens, laisad ja valged käed - on sind ära tüüdanud ning iga-aastane vitamiinikuur ning lõunamaareis ei korva seiklusjanu.
Ma tean lihtsat nippi ja lahendust 24/7 kestmahakkavale adrenaliinitoodangule neerupealistes (tegelikult see toodab vist noradrenaliini ja siis tekib see adrenaliin, põhimõtteliselt arusaadav, et jutt on sellest, mis paneb higistama ja hingeldama ning võib tekitada kõikvõimsus tunde ning sa võid lennata, aga vahel ka mitte) - muretse enesele maja.
Võimalusel võimalikult vana maja ja võimalikult soodsa hinnaga. Et sa saaksid ennast ükskord maapõhja needa ja enesele seitse surmahaigust külge manada, kuna sul on enam kui kurgulaeni probleemidest nagu:
1) elektrivõimsust on vähe ning konvektor, pesumasin ja kiirkeetja ei saa korraga sees olla
2) külma korral on vanad aknad tuultele valla.
3)külma korral on maja välislaudise vahelt kunagine soojustusvill linnukeste poolt nokitud ning seinad on tuultele valla
4)külma korral külmuvad torud ja sealt ei tule vett.
5)külma korral külmub äravool ning rõõmus uputus, mis lehkab veidi sõnnniku järele, on sinu peamine sõber ja abimees.
6)lume korral on sul hanged õues, ukse all ja jääpurikas, mille allakukkumise eest vastutad sina, sinu katuseräästas.
7) libeda korral pead liivatama kõnniteed, et jumala eest mõni kakerdav kodanik ei murraks oma luukesi.
8)suvel vaatama, et mupo ei tuleks su aia taha tegema märkust topless päevitamise eest
9)sügisel jälgima, et lehed oleks riisutud ning aed lagast lage
10)varuma talvejagu puid
11)hooldama katust
12)hooldama õue, muru, puid, kompostihunnikut, mõnda peenart
Kas mängib väärib küünlaid?
Maja eeliseks on aga kindlasti eraldatus naabritest (tõsiküll, mõned on), omad õunad, võimalus keset päeva juua rohelisel murul kohvi, panna lapsed aeda magama (kui nood on tillukesed). Alati pole vaja minna selleks jalutama või mänguväljakule, et saada kätte oma päevane õhunorm.
Suvine sünnipäev kulgeb aias lahedalt.
Aed hoiab sind virgana, sul puudub võimalus igavuses vaevelda.
kaminas saab tuld teha ning linnamüüride vahel elavad sõbrad saavad sinu juures ennast mõnusalt tunda..
On nii plusse kui miinuseid, aga maja kohta saab veel öelda üht - KODU, SIIN ON MINU KODU.

kolmapäev, 27. jaanuar 2010

Abort elustiilina versus paljulapselisus

Mõni aeg tagasi ütles mulle üks tuttav, et tema oleks juba kaheksakordne vanaema, kui pojanaine poleks kolme last sünnitanud ning viiel korral aborti teinud.
Viiel korral?
Mul tekkis küsimus, et kuidas see võimalik on? Tuttav mainis, et noh ju siis vedas vahend alt.
Mul tekkis küsimus, et kuidas see võimalik on? Viiel korral veab vahend alt? Mis vahend see on? Katkestatud koitus.
Mhh, ma tean, et aastaid tagasi polnud vahendid kättesaadavad, kuid liikusid siiski ringi. Tean naisi, kes on rääkinud sellest, et nad on teinud kokku 15-16 aborti.
Tean naisi, kelle minevikku jääb tehtud tegu.
Ja nüüd on eetiline mõtisklus - kuidas siiski toimida?
Mis piirilt pole aborti sooviv naine lapsetapja? Või ikkagi on? Võtab ta oma järeltulijalt, kui teda nii juba nimetada, võimaluse elamiseks ning peaks olema ühele pulgale seatud nende naistega, kes emaskassi kombel poegivad ning oma ihuvilja lageda taeva alla prügimäel surema jätavad?
On neil naistel moraalne õigus? Juriidiline vastutus?
Või peaks siiski kõik looduselt antu valuga ilmale kandma?
Pole kunagi neid ühtseid ja õigeid vastuseid.
Paljulapselisus on jälle omamoodi.
Mitte et ma nüüd kedagi süüdistaks, näpuga näitaks, aga ma olen kohanud elus üsna palju paljulapselisi perekondi ning no on mõned seigad, mis sarnanevad juhtumilt juhtumile - väikesel pinnal elab pead-jalad koos kuni alates seitsmest inimesest koosnev leibkond, kelle kodu pole puhas, riided lasus, köögid räämas. Tavaliselt üsna hambutuks jäänud suuga pereema hoiab oma viljaka ihu väljaveninud tissi otsas pere noorimat ning lausub suhteliselt rumalalt, et ta pole kindel, kas see just tema viimaseks lapseks jääb.
Hüva, mõni laps võib olla kaksik. No et üks sünnitus ja tuleb mitu last.
Kuid siis vaadates kogenud meediku pilguga seda pesakonda (mitte alati, ma kordan, mitte alati), torkab silma mõne lapse tavalisest veidi erinevam välimus. No on teatud jooned, mis viitavad, et... loodus oleks pidanud siinpuhul veidi mõjuvõimsamalt oma kõikjaleulatuvat kätt sirutama (looduslik valik, peetunud rasedus etc).
Vastutustundetu sigimine ja sigitamine....
Ning vahel võib juhtuda selline stsenaarium - ema on praktiliselt terve oma fertiilse perioodi olnud rase, sünnitanud, imetanud ja jälle rase ning pidanud üleväsimusest kurnatuna kokku kukkuma. Ning kui viimane, ütleme üheksas laps on saanud napilt koolealiseks, võtab kätte ja sureb ära.
Paljulapseline ema vist ei mõtle, sest mis saab sellest pesakonnast, kui teda enam pole? Kes võtab üle hoolitsemise?
Pere vanim tütar?
Pereema õde?
Kõige vanema poja naine?
Äärmiselt vastutustundetu käitumine ja suhtumine. Kohustatada kedagi teist sama koormat vedama, mis sind hauda ajas.....
Sellistel juhtumitel on ilmselt operatiivne vahelesekkumine eetiliselt ja moraalselt veidikenegi õigustatum, kui lihtsalt nendel naistel, kes mehele otsavaatamisest kahe nädala pärast kahetriibulist plastalust silmitsevad ning kiruvad, miks postinori ei võtnud või miks kõrvalpoest mõnda karbikest kapile ei tõstnud...
Inimsugu, inimsoo tegemine, - see on eetikakategooria, kus pole üheseid vastuseid, kuid on võimalik kaaluda valikuid ikka rohkema tõsidusega kui nt uue koera võtmine, mõttetu laudlina heegeldamine või olla üleskasvatatud kõige vanema venna naise poolt..
Komplitseeritud, keeruline, ajutihke ning vaevaline mõttetöö, mis eetilisi norme määravad ja piiravad.
Kumbki pole võimalus, kuid erinevatel tingimustel vaadeldav ja kaalutletav....

pühapäev, 24. jaanuar 2010

Vahemehed

Haprad, keerulised, võimatud inimsuhted.
Komplitseeritud, piiripealsed, armastuse ja vihkamise kirjus rüüs. Põlgus, vaen, raev. Meeleheide. Pisarad, nutt, naer, hüsteerika.
Aga ka uhkus, enesekindlus, põlatud armastuse ning hüljatud laste jäätunud põrgu.
Naisena osakas saanud solvangud, beebide surma soovimine. Mõrvahimu.
Aga ka süütunne, alandus, häbi, hirm, armukadedus.
On mõned omadused, millest ma olen ka varem siin rääkinud ning üks nendest on argus. See on tõeliselt jäle iseloomujoon. Kui inimesed teevad midagi ja ei julge seda tunnistada.
Või kui neil on midagi öelda ning nad teevad seda kellegi kolmanda kaudu.
Võtavad endale vahemehed. Sekundandid? Lepitajad? Milleks?
Ma olen alati olnud sellest üllatunud, et inimesed selliseid asju teevad.
Topivad nina teiste eludesse ning räägivad seda, mis ei kuulu üldse nende pärusmaale.
Miks? Miks?Miks?
Oma tegemist on vähe? Meeldib niigi võimatuna näivaid TALUVUSSUHTEID veel keerulisemaks ajada?
Masendav tegelikult.
Ma tahan rahulikult elada oma elu. Segavate nõuanneteta.

kolmapäev, 20. jaanuar 2010

Looduse tasaarveldus?

Mõned aastad tagasi oli Indoneesias selline koletu tsunami, kus hukkus palju inimesi, kannatas majandus, juhtus imesid, osutati humantaarabi. Toona ma mõtisklesin, et mõtle kui kummaline - järjekordne maavärin juhtus regioonis, mida nimetatakse sotsiaalse kriisi keskuseks ülerahvastatuse tõttu.
No Hiinas on olnud igasuguseid õnnetusi, mis loodusega seotud ja no ilmselt ka Indias on olnud ränki üleujutusi ja mudalaviine etc.
Nüüd Haiti, kus on kujunemas kahe maavärina järgselt humanitaarkriisi keskus, sest iga looduskatastroof kaasab endaga epideemiad, maradöörluse, lokkava kuritegevuse, nõudluse joogivee, söögi, elementaarse arstiabi järele
Aga võtsin mina ette geograafilised kaarid ning vaatasin mina seismoloogilis piirkondi - tõepoolest, nendes piirkondades on ilmselgelt maalaamade lihkevõimalused täiesti olemas. Aga kas vahele segas loodus või inimese kuri käsi?
Arvestades piirkondi on võimalikud mõlemad variandid, kuid looduse puhul tundub see pisut uskumatuna, et ta nüüd nii tihedasti ennast muudkui väristab. Et millega nagu Isand Maa rahul pole?
Küll aga arvestades sotsiaalse probleemi epitsentreid, ülerahvastatust etc, siis see inimese loodu pole sugugi nii ilmvõimatu....
Ehh, raske on süüdistada oma liigikaasalsi, kuid kas kõik need filmitööstuse telluloidid ikka nii fiktiivseid ja väljamõeldud lugusid ainult pajatavad?
Kas Zeitgeisti tasub nii kriitiliselt võtta nagu ma seni sellesse suhtunud olen?
Nagu Roland Barthes "Tektsimõnus" mainib: "/.../ pole terminloogiliselt veel paigas, ma kahtlen ja kõhklen."
Igatahes on siin mõne ajalehe pääliskirjaga mõttetalgusid vaja teha küll.
Ning ema, ema, ema - sina oskaksid näha neid seoseid, mida ma hetkel veel näha ei oska...

teisipäev, 19. jaanuar 2010

Juustest ja hügieenist

Sisuliselt on inimest katva karvkatte ülesanne muutunud rudimentaalseks. Me võtame külmaga kätte riided ja paneme võimalikult mitu kihti üksteise otsa, et pepu ei külmetaks, kints ei punetaks, näpuke ei jäätuks ning varvas tunneks.
Karvad kui sellised, on muutunud sisuliselt täiskasvanuks saamise tunnuseks teatud kohtades. No ja on mõned inimesed, kellel on seda loomulikku kasukat rinnal ja seljal, säärtel ja lõual, kätel ning isegi tuharatel....
Ning loomulikult juuksed, need võrratud, võrratud juuksed.
Soengud on erinevad, värvid on erinevad. Pikkus, lokid, tervislik seisund...
Tegelikult tuhat nüanssi hinnata ja vaadata.
Pärast aastatepikkust poisipeatamist asusin oma juukseid pikendama. Looduslikult ikka. No ja nüüd on need üsna sobivalt ennast õlgadest allapoole kasvatanud. Ning kui juukseid loetakse naise suurimaks ehteks, siis võin suht muretult nii kasvu, värvi, struktuuri kui tervise koha pealt juustega rahule jääda.
Aga kahjuks ei anta kõikidele naistele seda ühteviisis. Õige kah, muidu oleks ikka väga igav.
Kuid paaril korral on mul südamest hale olnud vaadata, kuidas pildil poseeriv naine, vähe sellest, et tal erakordselt kole suujoon on ning peenikesed huuled varjavad eriliselt inetut ülemiste hammaste rida, istub, hoides käes kokteiliklaasi, hallides ja üsna rumalates silmades tühi pilk ning tema juuksed.... blond, värvimisega surnuks tambitud elutu peake, kolm hõredat karvakest sätitud nelja lainesse. Aga ilmselt ei saa see naine ise aru, kuivõrd mittesobivad need juuksed talle on. Ta tundub oma sorakil salkudega üsna rahul olevat.
Ja sinna pole võimalik midagi parata. Ja juuksed juusteks.
Kuid pesemata naised....prrrr. Üks ka selline nooruke naine, no tegelikult mis nooruke see 27 ikka niiväga enam on, sain temaga kokku möödunud aasta aprillis, ka üks blond ja sorakil. Ning issand kuidas ta lehkas pesematuse järele.
Ma olin täitsa üllatunud sellest, et ise veel meediku naine, aga haiseb saja meetri peale nagu pesemata rott. Mantel täis küüneviha ja kopituse lehka, saapad räämas, käed lohakil...
Kohutav, kohutav.
Mul noorem poeg ütles ühe tuttava kohta: "Tädi A lähedal ei saa üldse olla, sest ta haiseb kogu aeg nii pahasti, emme, kas ta ei oska vannis käia?" Ja seda ütles viie-aastane laps!!!
Ega asjata öelda kahte asja - pesemine on inimväärikuse kõige esimene reegel ning juuksed näitavad inimese tervislikku seisundit. Nende naiste puhul .. prrr ma mõtlesin, kuidas nende mehed nendega koos on ja mis seiundis nende tegelik tervis on?
Aga paduõena ma ütlen, et väga paljudel inimestel ning eriti naistel on pesemisega mingi teema. Miks ei tea.
Juhinduvad nad väitest, et laisad pesevad, virgad sügavad?
Jube tegelt.
Aga sedasi siis tänaseks...

esmaspäev, 18. jaanuar 2010

Vastutus?

Kuidas inimesed sellest sõnast aru saavad?
On see kinni tegevuses? Mõtlemises?
Kas see lapsevanem kes oma napilt maimiku ikka jõudnud lapse uue, värske ja võimsa armastustunde tõttu maha jätab ning oma lapseema põhimõtteliselt nagu välk selgest taevast suud maigutades maha jätab - vastutus või mitte?
No et elad mehega koos, arvestad temaga, näiliselt on kõik üsna korras, issikene ikkagi tegeleb lapsega ning siis ühel suvisel päeval vaatab lapseisa sulle otsa ning ütleb, et tead, ma armusin ja tahaksin lahutada. Lapsega tegelen edasi, aga palun saa minust aru, ma ei armasta sind enam.
Kas selline mees on vastutaja?
Enamik on ses mõttes isa poolt, et inimene ei saa oma tundeid reguleerida ja südant kallutada, aga ta ju tahab lapsega edasi kohtuda ja olla. Las siis naine laseb mehel minna.
Aga kui naine nii talitaks? Tuleb üksõhtu mehe juurde koju ja ütleb, et tead - ma olen armunud, sinust on pohvik, lapsega tegelen, alimente maksan. Kuidas siis suhtutaks naisesse? Hoor, lirva, lehtsaba, ei mäleta enam sedagi, et tal laps olemas on, peab ikka SEE olema, et pere maha jätta...
Aga mehe puhul? No vaata, ei saa tundeid sundida ning mees ju ikkagi vastutab....
MY ASS!!
Leian, et need mehed on kõige suuremad põrguohvrid. Kõige sisemise ringi julmemaid piinu peaksid nad taluma.
Well, vahest uus naine on tõesti eriline, kaunis, tark, arukas, temaga saab elada vaba elu, käia reisimas, koinida teda, kui tuju on, pole vaja varistseda hetke, millal laps magab või väsimus pole veel tapnud.
Mees mõtleb, et miks viimastel aastatel on aega ja tuba täitnud lapsekisa, piimalõhn, mähkmed ja kõrinad, potitreeningud, lusikaõpe, hambatulekud ja gaasivalud.
Et nüüdse naisega pole probleemi, aga lapseemale ei saanud möödaminnes korralikult musigi anda, sest alalõpmata oli see rõõsa vääks puusal....
Lapseema puusadele tekkisid viirukesed ning need rinnad pole enam sellised nagu varem, kuid uuel naisel on tihke pihutäis pluusi all ning saab alati temaga nt Amigosse minna, istuda ja kokteili imeda, ei pea mõtlema sellele, kas ämm saab ikka lapse magamapanekuga hakkama...
Lisaks nõuab see rõõsa ju üsna palju raha - riided ja käru, voodi ja mähkmed, spetstoit ja erilised nõud, pudelid, kulinad, kõrinad, lutid, kreemid ja puudrid, salvid ja sokid. Beebimonitor ja tegelustekk, söötmistool ja pesuvann.
Magamata ööd, titekisa, määrdunud mähkmed. Roomav ja ilastav titt.
Uue naisega aga seda pole, ei vaidlust selle üle, kas pärast söötmist last opatada, kelle kord mähet vahetada.
Teosta suguelu, ehita riiulit, katsu tolle prinki kanni, suudle ning mine sünnipäevale. Ei mingit muret, kuni.... uuelgi naisel tuleb isu ühe teatava rõõsa järele....
Kas selline mees on vastutaja?
Reetur on ta, suure algustähega. Argpüksist reetur.

laupäev, 16. jaanuar 2010

Teater

Üsna tihti mõõdavad inimesed üksteise kultuuri(tust) eeskätt sellega, et:
1) mis oli viimane raamat, mida sa lugesid?
2) mis muusikalist üritust sa viimati kuulasid?
3) millisel näitusel sa viimati käisid?
4) mis etendust sa viimati teatris vaatasid?
Ja just see viimane on muutunud minule kuidagi eriti vastuvõetamatuks.
Miks?
Tunne, et sulle esitatakse midagi ääretult võltsi, midagi mis pole usutav. Kaunis kummaline on näha täies elujõus meest laval keksimas tuttidega põlvikutes ning püüdes peenikese häälega piiksuda ja teha selgeks, kui kaunid jõulud tal on olnud.
Või see rambivalguses seisev inimene, kelle grimmeeritud näo ja kujundatud joonte alt paistab vahel surmani tüdinenud, higistav, väsinud näitleja.
Tekib küsimus, et kellele?
Jumala eest, teatrisõbrad tõmbaksid mind ketserluse eest silmagi pilgutamata lähima kase otsa kõlkuma, sest nii ei sobi ju ühel kirjandusteaduse magistrandil, kelle tuleb mõningaks ajaks nüüd õppesse paus sisse (kuni sügiseni), mõelda või veel vähem - kõval häälel ja sinises kirjas avalikus blogis välja ütleda.
Muide see fenomen/nähtus/maeiteamisasi on tekkinud viimase aastaga.
Kõik need etendused, lavastused tunduvad niiiiiii... uudissõna peaks kohe leiutama selle kohta - spektaaklitud? lavanärvisuretajalikud?
Oijahh, tean, et pole sedasi öeldes kuigivõrd viiskas, kuid miks see tundub nii koomiliselt hale ja haledalt nutune?
Või enamik filme, mis tehtud enne 94.-ndat?
Kõik need tapmisstseenid, suudlemised, armastustejagamised, sünnitused, tagaajamised, spioonilood....
No on lihtsalt kuidagi tehislikud. No ei teki tunnet, et võiks vaadatavasse aega sisse rännata ning seal olla ja kaasa mõelda. Või öelda või tegutseda.
Sellised ebamääraselt udused. Upsakalt ülepakutud. Vuhvitult teatraalsed.
See murrang toimus vist siis, kui ma adusin elu tegelikke hetki märksa olulisemates kohtades.
Et loevad hoopis muud väärtused, kui see, kas ja kui tihti sa külastada teatrit. Mitte, et see halb oleks, ilmselt kannab teater oma kultuuriedentavat, harivat, mõtlemapanevat eesmärki jätkuvalt, kuid see on minule kuidagi kadunud.
Peaks seda vist jälle otsima hakkama? Uuesti enda hinges üles leidma need kultuurituse hellad keeled ja asendama märksa timmitavamate kultuuritundekeeltega?

reede, 15. jaanuar 2010

Umbmõistuse lausrumalusest

No tore, eksole, olen 33 ja vahel tundub mulle, et ma olen kolleegidest oluliselt kogenum. Ma ei räägi siin ajastule iseloomulikke mobiile, internetti, mingeid tehnoloogiaid, mida tuleb kasvõi tööalaselt kasutada. Lihtsalt vahel ma vaatan, kuidas inimesed küsivad asju, mida minu meelest üle 50-aastased enam küsima ei peaks. Kuidas küll on nad saanud ära elada oma elu nii kaua, kui nad ühest või teisest midagi ei jaga. Need on sellised üldised tähelepanekud.
Hüva, asjadest arusaamine on igal ühel meist isemoodi, kuid ometigi on ju nii, et inimesed peaksid infoühiskonna, u-modernse ajastu teisel kümnendil olema võimelised informatsiooni leidma. Või vähemalt mõistma, kust seda otsida. Või vähemalt teadma numbrit 1182. Aga see selleks, mis parata, kõik ei tule lihtsalt kõige lihtsamate asjade ja lahenduste peale.
Jumal vahel olen ma surmani tüdinenud sellest, et:
1)kolleegil on vaja intranetist välja printida avalduse/ametijuhendi/käskkirja vms paberileht kolmes eksemplaris. Ning ta pöördub abi saamiseks minu poole
2)Et kellelgi on vaja kirjutada kiri personaliosakonna juhatajale. Ning ta pöördub abi saamiseks minu poole
3)Et keegi soovib ennast registreerida kursustele. Ning ta pöördub abi saamiseks minu poole.
4)Et kellelgi on vaja ajada matuseasju. Ning ta pöördub abi saamiseks minu poole.
5) Et keegi lahendab ristsõna ning jääb mingis punktis hätta. Ning ta pöördub abi saamiseks minu poole.
6) Et personaliruumis seisab tühi kohvitermos, on vaja teha uus kohv, kuid ei mõisteta kasutada kohvimasinat. Ning nad pöörduvad abisaamiseks minu poole.
7)Et EKG-aparaadis on vaja vahetada paber. Ning nad pöörduvad abi saamiseks minu poole....
Tegelikult on need ju kõik lihtsad asjad, kuid....
....olla abitu ning sind aidatakse - lihtsam kui ise tegeleda.
....kasutada teise inimese energiat ja mõtlemist - lihtsam kui ise mõelda.
Mina sellest aru ei saa. Tõesti on vahel nii, et inimene jääb pilgukeseks hätta alal, mida ta ei tunne, kuid me ju oleme arudega inimesed ning teame, et sellise ja sellise hädaga saab pöörduda sinna ja sinna ning selle ja sellega sinna ja sinna....
Põhimõtteliselt ei kasuta inimesed 10% -gi võimalikust ajumahust, kuid inimene ei peaks jääma püsima piiratud võilille tasemele ning lootma, et vegeteerides muutub miksi iseenesest. see on see püsiva energia jäävuse ja ringlemise kontroll maailmaruumis, mis tähendab vaid ühte - loodus ei salli tühje kohti ning see, mida keegi teine ei tea või ei oska, peab tulema kellegi teise mõistusest ning see teine peab teadma ja oskama. Kuid see keegi teine on siis oluliselit informeeritum ning igasugune lisainfo info ajastul peaks jällegi olema püramiidi tipu poole viiv jõud. Millise püramiidi ja millisel määral, seda ei tea keegi veel öelda.
Nii palju siis umbsest mõistusest.

kolmapäev, 13. jaanuar 2010

No nii üldist

Mul on arvuti. Arvutil on igasugused süsteemid, millega opereerida etc, ning aeg-ajalt mõni operatsioonisüsteem jooksutab ennast rumalaks ning mina pean oma kõige kallima materiaalse iseseoetatud vahendi hirmuhabinaga hinges loovutama mõnele meistrimehele, kelle suust võib tulla teada, kas arvuti on omadega lõplikult panges või on ta võimeline veel veidi elama
Kõvaketas, emaplaat, resettingud, vahelülid, UPS.... oujeee. Saab ikka targemaks küll. Niivõrd kuivõrd, akadeemiast avalikke suhteid juhtides ma haldasin kodulehekülge veidi aega ning ausaltöelda on itindus lahe lugu, aga mitte minule. Mina, masinad, juhtmed, mingi elektroonika, tuled mis vilguvad, lambid, mis läbi põlevad, väikesed otsad, mis lühisesse lähevad...
H-l oma arvutitega vist seda muret pole, igatahes on tema tehnikasüsteemid ikka võimsad küll.
Nagu enamik muid asju, mida temaga koos teha.
Avastasime, et meie lemmikkanal Lounge Music mängitas kuidagi agresiivsevõitu muusikat ning vein maitses. Igatahes ärkasin ma täna hommikul erksalt ning ärksalt.
Mõned päevad tagasi oli semantika eksam. No ega ma ausalt väga pinevalt selleks ei õppinud, eksamile läksin ning ära ma ta tegin.
Olen üldse nüüdseks kogenud seda, et käies loengutes, töötades kaasa, mõledes aktiivselt, on võimalik eksamid teha väga pigelise õppimisetagi. Põhimõtteliselt kehtib see siiski pigem humanitaaraladel, sest loodusteadused on miskit muud...
Ja kui saakas need sabad tagant, mis lohisevad, siis oleks võimalik keskenduda magistritööle.
Selle kevadsemestri jätan ma sedapuhku vahele, pean enesele aru andma, mis hetkel primaarne ja mis sekundaarne.

esmaspäev, 11. jaanuar 2010

Udus istudes

A.D. 11.01.2010, 21.00 vaatasin aknast välja ning aimasin ainult rongihäälte põhjal, kuhu suunda siiski raudteed siin jäävad. Hotellid ei paista, Toompea ei paista, jalkaplats ei paista - oleksime nagu muust ilmast tihke uduga lõigatud.
Tormab mõttevälk - kuidas siiski nii, et üldse pole midagi sellist näha, mis natukenegi maja meenutaks. Pärnu maanteelt tulevad mõned üksikud valgusevihud paksust piimast välja umbes kaheks sekundiks ning kaovad sama kiirelt järgmisesse uttu.
Psühholoogidele meeldib ilmselt selline kliimaseisund kõige enam, udune, süngelt udune tihke vall, mis meie mitteteadvust ümbritsedes meie füüsilist keha painavad.
Rõskus tungib riietesse, puud on härmas, jäine tänav kutsub pepuga asfaldile....
Kodus saab sooja...
Ahi praksub, lapsed magavad, tee aurab, mesi sulab. Maja mattub linnahägusse ning udu summutab unele.....
Miski murdub, miski hääbub. Talv võimutseb.
Armastus õitseb. Mõned inimesed muutuvad järjest lahjemateks mälestusteks, mõned inimesed omandavad järjest konkreetsemaid jooni.
Udus istudes selgib palju....

pühapäev, 10. jaanuar 2010

Seisaksin kaljul ja karjuksin orgu

Kõike, mida mõte manustab või süda panustab.
Toomas Liivi mälestusõhtul (kuidas ma ka ei üritaks mõelda temast kui Tomist, siis ei saa, ei saa. teised võivad olla Tomid või Tommikesed või Toomakesed, aga tema oli TOOMAS) idanema hakanud mõtteke hoogustub.
Eile istusime, sedapuhku oli viibijaid vähem, kuid igati õdus olemine. M.V - möödunudaastane lõpetaja, arukas ja jutukas, julge arvamust avaldama ning tema jäi teistest kauemaks ning me mõlemad rääkisime emavalust. Ning E, nooruke ja ütlemata ägeda figuuriga, mõistlik, kuid veel vähese kogemusega, kosutavalt kaunis ja värskendav naine. M. S, see minu vapper kursaõde, kellega me ühes 2007. aasta magistrantuuri lävesid kulutama hakkasime, kuid kellega me vist ühiselt alles järgmisel kevadel õnnelikeks kraadiomanikeks saame, võrratult vaikse fluidumiga.
Temas on.. ma ei tea, kuidas seda täpsemalt määratleda, aga seda miskit veidi müstilist, mis naistega siis juhtub, kui nad emaks saavad. Inimene, kelle puhul pruunide silmade kaval pilk paneb tundma sind perioodiliselt kuidagi liiga kilejana(?). Aga paar päeva enne seda istumist oli ta oma tillukese pojaga külas ja no see meespool on ikka tõeline karastus ühele emasüdamele. Armas, väike, mürakaru. Väga vahva poiss igatahes.
Aga muretseda selle üle, et glöggi jääks üle või kooki ei jaguks...või teemadest nappuks...seda nüüd küll kurta ei saanud.
Ma olen suhteliselt teadlikult jälginud kõrvalt filolooge-kirjandusinimesi-kirjaneitseid ja võlle- võllikesi. On asju, millest me räägime sõrmenipsu tehes, on asju kus vaevleme mentaalse puhituse käes. No ei saa ja kõik, tõrge ees.
Ja mina täiesti teadlikult murran neid tõrkeid. Ületan piire. Küsin ja pärin, tunnen huvi ja puistan südant. Avatud. Avali.
Kapseldunud on igavad inimesed, nende näiline privaatusnõue on nii surmigav, et haigutaks ainult, hambad paistmas. Ja see pole üldse kuigi inimlik. Masinlik pigem
Ja tahakski seista kaljunukil ning hüüda igas suunas, et jätke järele inimesed, olge sellised nagu olete, aga olge INIMESED.
Ja minu tõenäoliselt idaneva idee nimekonkurss saab varsti alguse. Ning sealtki ootaks inimlikkust, mida kaljult seistes orgu karjuda....

laupäev, 9. jaanuar 2010

Lumi, lumi, lumi, kõikjal lumi

Tegelikult on see täiesti mõistetav, miks soojemates kliimavööndites elavad inimesed nõnda temperamentselt tunde asjades reageerivad.
Käed käivad, ladinakeelepõhised sõnad voolavad vulinal, kõrvakiilud laksuvad, kaunid juuksed võnguvad, tumedad silmad sädelevad. Tunded, möll, torm. Nad saavad seda lubada, sest neil pole erilist muret küttega, maja soojustamisega, paksemate riiete varumisega, toidutagavarade täiendamisega. Loogish, et inimesel on võimalik endale väljamõeldud tundemurede näol tekitada miskeid emotsioone kui vastupidiselt külmemates kliimavööndites elavad inimesed on sunnitud jätma endast teatud reserveerituse maigu, sest pole võimalik kõikvõimalike olmeprobleemide tõttu keevat tundeputru vaaritada.
Talv, see tegelikult ju meile, Põhjamaa lastele, äärmiselt loomuomane aastaaeg näitab sedakorda eestlastele oma tõelist jumekust ning mul on sellest täiesti pealaeni.
Kolm-neli korda päevas tuleb lund rookida. Saan vaevalt labida majaseinale toetada, kui juba uus hang seljataga.
Räästast raiun eluohtlikud purikad ära, aga kurat, kahe tunni pärast kasvatab sinna uus teravik.
Nagu üheksapealise lohe peade äraraiumine, kus iga hoobiga peade arv kordisutub samavõrra, kui mitu pead maha löödi.......
Enamik kiljub vaimustusest, et saab suusatada. Jaa iseenesest küll. Poegadelgi on suusad ning nad käisid papa juures suusalaagris.
Mind ennast see väga ei morjenda (kõlab ketserlikult, aga ma vaevu suudan haigutust varjata, kui jutuks tulevad meie suusakangelased...), sest ma mõtlen veel sellele sulamisprotsessile ning mõtlen murelikul kirsasaabaste peale. Kummikutega vist ei tee siis enam midagi ära.....
Lumi, lumi, lumi, kõikjal lumi. Tihke, külm ja karge lumi. Sõber? Veel mitte, veel mitte

teisipäev, 5. jaanuar 2010

Möödas, see on möödas

Aastavahetus möödas. Jõulud möödas. Põgus puhkus möödas.
Lubadused - need on antud ja tegemisel.
Mina - olen sellises meeleolus, et ei nii ega naa. Asju oleks teha, aga tahtest jääb puudu. Tõrge on ees. Miks, ei tea.
Vahel juhtub kummalisi asju. Minuga, nagu ikka. Igatahes, kui ma seda oma meesperele mainisin, siis muiati kõvasti. Kolmnurk mina, pikendamata pilet ja MUPO - tõenäoliselt on see kooslus, millele mõeldes ja mind tundes on võimalik magus suutäis naerda.
Aga pärast - kook liuaga vastu rindu surutud, kollane trahvikviitung taskus, nutuvõru ümber suu - kukkusin lumehange ja siis ma enam ei saanud naeru pidama..
Aga tjahh, põhimõtteliselt on mul mingil ajal mingi karistus soolas. Teadet veel pole.
Saaks sellegi kohta öelda, et möödas, see on möödas






laupäev, 2. jaanuar 2010

Kojarahvas

Tammsaare "Elus ja armastuses" on maalt linna tulnud nooruke Irma püstihädas kojarahvaga, kes häbematult ja läbematult oma nina teiste asjadesse topib. 20.-ndatel möödunud sajandil olid mõned asjad tabud, kuid tänapäeval pole enam miski keelatud. Kojarahva uudishimu mentaliteet valitseb meie üle. Kahjuks. Õnneks, kurat seda teab.
Nt võib arutleda avalikult avaliku info üle.
Või nt arutleda avalikult kuidas keegi välja näeb, mida teeb, kellega teeb, kus teeb ja miks teeb. Eksponeerib noh.
Või arutleb igasuguste nende teemade üle, mille üle arutlema ei peaks. Nt tegin ma ühes aines ettekande biograafia teemal. Selline veidi logisev ja liimist lahti ettekanne, kuid olgem ausad - ma ei näinud kuigipalju vaeva kah, aga see selleks. Sõnaga - nt miks huvitavad biograafe tavaliselt just sellised detailid, mis tegelikkuses üldse kedagi huvitama ei peaks ning miks selle üle tuleks mõtsikleda....
Hiljuti oli üks olemine minu juures (sellega seoses tekkis mulle üks mõte, aga hiljem, hiljem...) ning me rääkisime K ja P-ga poole kuueni hommikul. Südamega südamest südamlikult. Kõigest ja kõigist. See oli selline absoluutne jutuajamine. MEIE vestlus. NAISTE vestlus.
Ning sellises koha - ahjusoojas toas, lähedal vein ja kodukook, kuusel küünal säramas, jalad enda alla keritud, aken veidi külma öösse irvi - olid jutud ja vested nii omas ajas ja majas, et enam rohkem ollagi ei saanud.
Ning kõik isiklik oli täiesti arusaadav, möödapääsmatu, omaksvõetud ja imekspandud.
Sest see oli MEIE OMA.
Siis on kõik selge ja arukas - me oleme omavahel ning kedagi kolmandat ei tohiks pihtimine huvitada, eksole? Keegi ei peaks viljelema kojarahva mentaliteeti....

reede, 1. jaanuar 2010

Igast tänasest saab homme eilne

Üks nali olla: "Mees tulnud komandeeringust koju ning korteriukse avas tema tiristamise peale sootumaks võõras mees, kes küsinud kas komandeeringust saabunu eilset suppi sööb. Kohmetunud mees vastanud, et sööb ikka. Ukseavaja öelnud seepeale, et tulgu siis homme tagasi..."
Aga nii see on, eile hommikul tehtud värske kohv pole tänasel hommikul termosest kallatuna miskit väärt.
Eilne lubadus on täna kehtetu.
Igatahes ma lubasin enesele (üritan mitte murda) midagi, mida ma enam ei mäleta. See kõlab veidi imelikult, aga realistina ma ei suuda meenutada isegi seda teemat, millega mu lubadus seotud oli.....
Aga mõned huvitavad ideed on mul tekkinud, nii raamatute osas, mida ma ehk kunagi siis kirjutan ka, üks võistlus, millest ma tahaksin väga osa võtta...
Aga no põhimõtteliselt saab igast esimesest jaanuarist (pagan, ma ei salli seda kuupäeva mitte üks raas) teine ja siis kolmas ja lõpuks sa märkad, et sellest alanud uuest aastast on saanud aasta teine, kolmas, neljas kuu ning varsti muutub seegi alanu vana-aastaks, mida saadetakse minema.
Homsest saab eile ning tänasest üleeile etc...
Aga eks vaatame, vaatame, vaatame

Paljastused

Pesuehtsa nutiajastujana skrollin ma tihti. Hommikukohvi kõrvale loen portaalides peituvat ning olen avastanud, et igapäevategevustes on mõn...